De tekst verwijst naar de hevige protesten in Tunesië waarbij minstens tweehonderd mensen zijn omgekomen. Sommige Tunesiërs vinden het dan ook niet kunnen dat de revolutie in het land gebruikt wordt voor commerciële doeleinden.
Toerisme is sinds jaren een belangrijke inkomstenbron voor Tunesië, de borden moeten toeristen trekken. De provocatie zou eventuele angsten weg moeten nemen en de kwestie van de Arabische lente bespreekbaar maken.
Een ander reclamebord uit de campagne laat een Romeinse ruïne zien met de tekst: Ze zeggen dat Tunesië niets anders dan ruïnes is.
Tunesie verwacht dat het toerisme minstens 50 % lager uit zal pakken dit jaar, in vergelijking met de jaren ervoor. Men wil de campagne dan ook uitbreiden naar 14 Europese landen.
Of deze campagne nou direct toeristen zal trekken is maar zeer de vraag, wel past ze mijns inziens uitstekend bij de westerse manier om zaken bespreekbaar te maken; galgenhumor kan juist zeer motiverend zijn om weer normaal te gaan doen over ernstige gebeurtenissen. Dat veel Tunesiërs hier de lol niet van inzien geeft deels wel aan dat het land een heel andere cultuur heeft dan men in Europa gewend is. Misschien moet dat nu juist de aantrekkingskracht van het land zijn? Ik ben vaak in Tunesië geweest en moet zeggen dat ik het altijd uitstekend naar mijn zin heb gehad.
Bronnen
NOS
BBC
The Jerusalem Post
Geen opmerkingen:
Een reactie posten