De parkeerplaats is aan de achterkant en daar bleek het helemaal niet zo stil en verlaten. Ook bij binnenkomst was het een drukte van belang. De echte tempel is boven. Beneden is er een keuken en zijn er diverse ruimtes waar vooral de Vietnamese gemeenschap van Almere elkaar ontmoet. Het is dan ook een Vietnamees boeddhistische tempel. Na navraag bij een vriendelijke meneer, toog ik naar boven naar de tempel. En al weet ik best veel van het boeddhisme, door alle nieuwe indrukken maakte ik de stomste beginnersfout die je kan maken: ik ging met schoenen aan de tempel in. Gelukkig zaten er al een paar vriendelijke dames van de Sangha Almere en werd ik niet gelijk de tempel uitgegooid.
Het gezelschap was gemêleerd, maar Vietnamezen zag ik niet. De Sangha Almere is meer een westerse aangelegenheid. De meditatiegroep komt dan ook bijeen om te oefenen in de traditie van Thich Nhat Hanh, een Vietnamese boeddhistische monnik, die in het westen zeer populair is. Hij heeft vele boeken geschreven en heeft een heel toegankelijke manier van mediteren ontwikkeld. De Sangha heeft als doel een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van aandacht, begrip en liefde, zoals door Thich Nhat Hanh doorgegeven. Deze elementen waren duidelijk aanwezig en het was dan ook een mooie avond. Het mediteren was heel anders dan ik gewend ben, veel eenvoudiger en in de vorm van een soort versjes, maar heel leuk om eens mee te maken.
De tempel zelf is mooi, vooral het altaar met drie reusachtige beelden:
Middelste: Sakyamuni Boeddha geboren als Siddharta, grondlegger van de boeddhistische leer voor onze wereld, staat symbool voor inzicht.
Links: Ksitigarbha, is een Bodhisattva (iemand die zijn eigen Boeddhaschap uitstelt om zich ten dienste te stellen van alle levende wezens. Staat voor moed.
Rechts: de Bodhisattva Guan Yin, zij staat symbool voor mededogen.
In de zaal met Boeddhabeelden komen mensen zichzelf verbeteren. Daardoor zal de wereld elke dag iets mooier worden. En dat is een mooie gedachte.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten