Gisteren heb ik de landelijke dag Cultuurwetenschappen van de Open Universiteit bezocht. Het vond plaats in de Collegezalen van de Radboud Universiteit, dus naast dat het een zeer interessante dag was, kon ik er ook nog wat goede herinneringen ophalen.
Het thema was Als God niet bestaat.... En ja, als God niet bestaat, dan kun je jezelf heel was afvragen. Is dan alles geoorloofd, zoals Dostojevski zich afvraagt in De Gebroeders Karamazov? Ook Prof. dr. W. Derkse vroeg zich dit af in zijn plenaire lezing. Heb je religie wel nodig om de moraal te bewaren? Volgens Richard Dawkins zeker niet. Zijn alle geboden uit de Bijbel nog wel zo actueel? Zijn niet veel van de geboden geschreven in en voor een tijd met nomaden? Er zijn over dit onderwerp eindeloos veel vragen te stellen, en onnoemlijk veel wetenschappers hebben hier een antwoord op gegeven. Een definitief. alom geldig, antwoord is vanzelfsprekend niet te geven, wel veel stof tot nadenken.
Naast de plenaire lezingen kon je vooraf inschrijven op twee lezingen naar keuze, wat nog niet eenvoudig was, gezien de ruime keuze. Uiteindelijk heb ik mij ingeschreven voor twee lezingen met onderwerpen naar mijn hart:
Als God niet bestaat is er altijd nog een themapark.
Een lezing door Frank Inklaar over religieuze themaparken, waaronder de historie van de Heilig Land Stichting.
Een groot deel van de lezing behandelde de geschiedenis van dit park, dat geëvolueerd is van devotiepark tot het Museumpark Orientalis wat het nu is. Ook al ben ik jarenlang vriend van dit museum geweest, toch hoorde ik nog veel nieuwe wetenswaardigheden. Verder kwam de beleving aan bod. Daar waar het park ooit begon als een gepropageerde religieuze belevenis, moet het museum nu vechten voor het bestaan met op het vluchtige individu gerichte belevenissen. Tot slot kwamen twee buitenlands Themaparken aan bod: Tierra Santa in Buenos Aires en The Holy Land Experience in Orlando.
Philosophy of mind
Een lezing van Frank van Caspel over hoe men dacht en denkt over de aard van mind.
Hierin werd ingegaan op de verschillende definities van mind en hoe we haar herkomst verklaren als God niet bestaat. Er zijn verschillende ontologische posities ten opzichte van mind onderzoek. Frank van Caspel ging onder andere nader in op het enactivisme n zijn herinterpretatie van functionalisme. Het was duidelijk dat het tijdsbestek waarin deze lezing moest plaatsvinden veel en veel te kort was voor zo'n interessant onderwerp.
Al bij al heb ik geen spijt dat ik naar deze dag gegaan ben. Naast dat het leuk is medestudenten en docenten te ontmoeten, heeft het mij ook weer extra gemotiveerd en geïnspireerd, en mij doen laten beseffen dat mijn hart nog steeds ligt bij de religieuze uitingen van cultuur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten