Al is Port el Kantoui vrij toeristisch, toch zijn er een aantal opmerkelijke attracties die de moeite waard zijn. Je moet dan wel wat zielige verkopers en andere sjacheraars gedogen, die allemaal enthousiast vragen : "Hallo, herkennen jullie mij nog?, ik werk in jullie hotel". Aanvankelijk waren we wel wat verbaasd dat echt iedereen de naam van ons hotel kende, dat bleek echter een kwestie te zijn van het all-inclusive bandje omdraaien.
Zeer speciaal is de dierentuin. De exoten die zich daar bevinden zijn bij ons allemaal geliefde huisdieren. Zo bevindt zich daar de Cavia met een kinderameublement, dat voor elke Cavia ongeveer 2 kilo voer herbergt. Meest opvallend is wel de Chihuahua, die hier als Mexicaanse exoot in een hokje zit. Ik moet zeggen dat de dieren er niet eens zo ongelukkig uitzagen. Ik kan mij daar wel wat bij voorstellen als ik bedenk hoe ik afgelopen winter hier de Chihuahua's tot over hun oren in de sneeuw zag wegzakken.
Naast deze vermakelijke dierentuin is er ook nog een attractiepark in Port el Kantoui, voor de echte kinderhater. Alle attracties staan er namelijk helemaal weggeroest en half omgevallen. Desondanks is het park geheel operationeel, misschien niet in de laatste plaats omdat er bij elk onderdeel een medewerker van de werkloosheid gered wordt. Door het ontbreken van kinderen (je wilt er niet aan denken wat daar mee gebeurd is), beperkt deze job zich tot het draaien van luide muziek.
Port el Kantoui is ondanks alle vermakelijkheden geen dagtaak. Het is echter niet aan te raden deze plaats met de bus te verlaten, ondanks een prachtige bushalte voor dit doel, komt er nooit een bus. Ook hier hebben ze rekening mee gehouden; tijdens het wachten kun je het bord bestuderen waarop staat hoe alle onderdelen van zowel de bus als de bushalte heten. Het is misschien veelzeggend dat het plaatje van een daadwerkelijke bus, alleen de achterkant van de bus aanduidt.
Posts tonen met het label Tunesië. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Tunesië. Alle posts tonen
woensdag, februari 20, 2013
woensdag, februari 13, 2013
Archeologisch Museum Sousse
Nu ben ik toch al vaak in Tunesië geweest, zeker in Sousse, en toch hebben we nog een "verborgen" schat ontdekt: Het archeologisch museum. Het museum is ongelooflijk mooi opgezet en er zijn diverse unieke voorwerpen, met name mozaïeken, uit de Romeinse en vroeg-Christelijke tijd te zien.
Het was wel even zoeken, we hebben er de hele Medina voor moeten doorkruisen, met een sliert van opdringerige verkopers achter ons aan. Opvallend was vooral dat Michael een kapper achter zich aan kreeg die een knipbeurt bij hem uiterst noodzakelijk vond, vreemd want bij Michael kan er juist niet veel meer af. Het zal er dan ook wel aan liggen dat het een herenkapper was, als het een dameskapper was geweest had die mij waarschijnlijk tot in het museum met een schaar achtervolgd.
Toen we het museum gevonden hadden, bleek het aan een hoofdweg te liggen, je kan dus eigenlijk heel eenvoudig bij de hoofdingang komen, maar ja je moet het maar weten.
Vreemd genoeg was het museum uitgestorven toen wij het bezochten. Dit terwijl kosten noch moeite waren gespaard om er een prachtig geheel van te maken. Alle voorwerpen worden door rails met spots belicht en al zijn de voorwerpen nog zo oud, de bouw en inrichting van het museum zijn heel modern, met veel glas en lichte wanden en vlakken. Er worden vooral mozaïeken tentoongesteld, waaronder een prachtig Romeins bad, wat nog maar enkele jaren geleden gevonden is. Daarnaast zijn er veel grafsteles. Veel van de voorwerpen zijn onder woningen in de Medina gevonden, als je kijkt hoe oud sommige huisjes daar zijn zou er zomaar nog veel meer onder de grond kunnen zitten. Al bij al een echte aanrader, ik hoop dan ook dat meer mensen de weg naar dit unieke stukje Sousse zullen vinden.
Het was wel even zoeken, we hebben er de hele Medina voor moeten doorkruisen, met een sliert van opdringerige verkopers achter ons aan. Opvallend was vooral dat Michael een kapper achter zich aan kreeg die een knipbeurt bij hem uiterst noodzakelijk vond, vreemd want bij Michael kan er juist niet veel meer af. Het zal er dan ook wel aan liggen dat het een herenkapper was, als het een dameskapper was geweest had die mij waarschijnlijk tot in het museum met een schaar achtervolgd.
Toen we het museum gevonden hadden, bleek het aan een hoofdweg te liggen, je kan dus eigenlijk heel eenvoudig bij de hoofdingang komen, maar ja je moet het maar weten.
Vreemd genoeg was het museum uitgestorven toen wij het bezochten. Dit terwijl kosten noch moeite waren gespaard om er een prachtig geheel van te maken. Alle voorwerpen worden door rails met spots belicht en al zijn de voorwerpen nog zo oud, de bouw en inrichting van het museum zijn heel modern, met veel glas en lichte wanden en vlakken. Er worden vooral mozaïeken tentoongesteld, waaronder een prachtig Romeins bad, wat nog maar enkele jaren geleden gevonden is. Daarnaast zijn er veel grafsteles. Veel van de voorwerpen zijn onder woningen in de Medina gevonden, als je kijkt hoe oud sommige huisjes daar zijn zou er zomaar nog veel meer onder de grond kunnen zitten. Al bij al een echte aanrader, ik hoop dan ook dat meer mensen de weg naar dit unieke stukje Sousse zullen vinden.
maandag, februari 11, 2013
Arabische lente in Tunesië
Lente hebben we wel gezien in Tunesië, maar voor de rest hebben we niets gemerkt van de onlusten die zijn ontstaan na de moord afgelopen woensdag op de linkse oppositieleider Belaid.
Natuurlijk maken de mensen zich wel ongerust in Tunesië. Na de Succesvolle revolutie in 2010 wil niemand meer terug naar een dictatoriaal of te islamitisch bewind. De gemiddelde Tunesiër is op zijn/ haar vrijheid gesteld en wil gewoon een normaal leven. Een leven waarin eenieder zelf kan kiezen hoe ze met bijvoorbeeld hun religie omgaan. Vooral vrouwen hebben heel wat te verliezen. De meeste vrouwen in Tunesië hebben relatief veel vrijheid. Zo zie je veel vrouwen die wel een hoofddoek dragen, maar toch alcohol drinken in het openbaar. Zulke dingen kunnen nu in Tunesië, hoe mooi is dat?
Premier Hamadi Jebali wil zijn eigen regering vervangen door een groep ongebonden technocraten, en dan zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen, maar daar willen de andere partijen vooralsnog niet aan. Ik hoop in ieder geval dat het allemaal snel goed zal komen, voor alle lieve mensen daar die zorgden dat we ons er welkom en thuis voelden, voor alle vrouwen en voor iedereen in Tunesië die niets anders wil dan een normaal, vreedzaam en vooral vrij leven.
Natuurlijk maken de mensen zich wel ongerust in Tunesië. Na de Succesvolle revolutie in 2010 wil niemand meer terug naar een dictatoriaal of te islamitisch bewind. De gemiddelde Tunesiër is op zijn/ haar vrijheid gesteld en wil gewoon een normaal leven. Een leven waarin eenieder zelf kan kiezen hoe ze met bijvoorbeeld hun religie omgaan. Vooral vrouwen hebben heel wat te verliezen. De meeste vrouwen in Tunesië hebben relatief veel vrijheid. Zo zie je veel vrouwen die wel een hoofddoek dragen, maar toch alcohol drinken in het openbaar. Zulke dingen kunnen nu in Tunesië, hoe mooi is dat?
Premier Hamadi Jebali wil zijn eigen regering vervangen door een groep ongebonden technocraten, en dan zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen, maar daar willen de andere partijen vooralsnog niet aan. Ik hoop in ieder geval dat het allemaal snel goed zal komen, voor alle lieve mensen daar die zorgden dat we ons er welkom en thuis voelden, voor alle vrouwen en voor iedereen in Tunesië die niets anders wil dan een normaal, vreedzaam en vooral vrij leven.
Abonneren op:
Posts (Atom)









.jpg)




