Posts tonen met het label Abraham. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Abraham. Alle posts tonen

zaterdag, juli 25, 2009

Mexicaanse griep en religie: De Hajj

De Mexicaanse griep gaat nu ook gevolgen hebben voor de jaarlijkse bedevaart naar Mekka, de hajj. Dit jaar zal de hajj in november plaatsvinden, over het algemeen nemen er ruim 2 miljoen mensen deel aan de bedevaart.

Ibrahim al-Kerdani van de WHO wil mensen onder de 12 jaar, boven de 65 jaar en degenen met chronische ziekten uitsluiten van deelname aan de hajj. De minister van Volksgezondheid van Saoedi-Arabië wil echter niet het aantal visas verlagen dat aan pelgrims wordt gegeven, wel verwacht hij minder pelgrims dit jaar. De verantwoordelijkheid wordt dus bij de deelnemers zelf gelegd. In het Midden Oosten zijn tot nu toe 952 gevallen van de Mexicaanse griep geregistreerd.

De hajj is de jaarlijkse bedevaart naar Mekka, die iedere volwassen moslim die daartoe de middelen heeft ten minste eens in zijn leven moet verrichten. De afscheidsbedevaart van Mohammed in zijn sterfjaar werd het voorbeeld voor het huidige hajj ritueel. Het hajj ritueel begint met het aannemen van de ihraam, de gewijde staat van de pelgrim. Dit is verplicht zodra men het heilige gebied rond Mekka betreedt. Voor mannen betekent dit dat zij gekleed gaan in twee witte ongenaaide doeken, voor de vrouwen geldt slechts dat haar handen en gezicht onbedekt moeten blijven. Seks, scheren en knippen van haar en nagels is niet toegestaan.

Onmiddellijk na aankomst in Mekka wordt een bezoek aan de Ka'ba gebracht. Beginnend bij de zwarte steen, die in de oosthoek is ingemetseld, gaat de pelgrim rechtsom en maakt vervolgens tegen de wijzers van de klok in een zevenvoudige omgang (tawaaf) rond de Ka'ba.

Daarna verricht de pelgrim de sa'j, de loop tussen de met de grote moskee verbonden heilige plaatsen Safa en Marwa, eveneens zevenmaal.

Meestal op de 8e dag begeven de pelgrims zich naar de 30 kilometer ten oosten van Mekka gelegen vlakte van Arafa, waar zij in tenten de nacht doorbrengen. Op de 9e dag begeeft men zich in een massale wedloop in westelijke richting naar Moezdalifa, waar men de nacht doorbrengt. Daarna volgt opnieuw een wedloop, nu naar Mina, waar men rond zonsopgang moet aankomen. Hier gooit iedere pelgrim zeven steentje op een steenhoop. Dit wordt gezien als navolging van Abraham die hier de duivel zou hebben verdreven toen deze hem wilde verleiden zijn zoon niet te offeren.

Als laatste vindt het offeren plaats van een schaap of ander vee. Het vlees is grotendeels voor de armen bestemd. Nadat men vervolgens het hoofd heeft laten scheren (bij vrouwen wordt slechts een symbolische lok afgeknipt) is de hajj ten einde.

zaterdag, januari 19, 2008

Marrakech- Jardin Majorelle

Op Aid el Kebir werden we wakker van een ongelooflijke knoflookstank. Op deze feestdag wordt gevierd dat Abraham bereid was zijn zoon te offeren. Omdat niet elke familie een zoon heeft en er anders weinig overblijven, slacht elke familie dan maar een ram om het offerfeest te vieren. Vanaf het balkon van onze kamer zagen we hoe er een bij de buren gevild werd. Verder viel er weinig van het offerfeest te zien dan hier en daar wat bloed op straat en veel kinderen waren aan het voetballen met een schapenkop . Wel was er op de Djemaa el Fna een speciale toeristenfuik ingericht waar ze diepvries sate aanprezen voor Bloody delicious food. Wij hebben dan maar gegeten bij hotel Alamay in Gueliz, dat is een echte aanrader; twee bejaarde mannetjes serveren er heerlijk eten.

Ook hebben we deze feestdag voor het eerst in een Marokkaanse Petit Taxi gezeten, dit lijkt de Marokkaanse variant van bungee jumpen te zijn. Dat het verkeer in Marrakech gevaarlijk is lazen we ook in de Jardin Majorelle; de schilder kreeg in 1960 al een ernstig verkeersongeval in Marrakech, waaraan hij na een poging tot herstel in Frankrijk overleden is. De tuinen zijn prachtig, helaas was het museum dicht. De tuin en het gebouw zijn nu eigendom van Yves Saint Laurent en in het museum schijnt zijn prive-collectie Noord-Afrikaanse kunst te staan met ook nog een zaaltje met werken van Majorelle.

We sloten de dag af met een drankje in de hotelbar, alwaar we de barmanager als een blok in slaap zagen vallen, maar dat was ook wel verdiend na een dag keihard TV kijken.

Wordt vervolgd

dinsdag, mei 09, 2006

50 jaar Balkie

Balkenende heeft afgelopen weekeinde Abraham gezien en heeft dit, met zijn vrouw en dochtertje, in Oostende gevierd, incognito. Het gezin logeerde in het Thermae Palace Hotel.
Eindelijk is Balkies uiterlijk in overeenstemming met zijn leeftijd dus hoeft er niemand meer over te zeuren.
Wel ben ik erg nieuwsgierig wat dat "incognito" inhield, helaas is dit niet bekend.