donderdag, oktober 28, 2010

Naaktportret Albert Heijn; een brug te ver

Vanaf gisteren zou een naaktportret van Albert Heijn te zien zijn in het KunstENhuis, op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam. Galleriehouder Harry Kraaij heeft dit ter promotie naar buiten gebracht.

Nu weet ik niet hoe het met u zit, maar mij trekt het naakte lichaam van de man waar de meesten van ons toch hun dagdagelijkse boodschappen doen, geenszins aan. Ik wil het niet zien. Stel je voor, dan scheur je zo'n heerlijke salade open, komt dat onsmakelijke beeld van dat middelbare lichaam weer boven. Nee, mij zul je niet naar de expositie in de Westergasfabriek zien gaan. Ook bij die naam krijg ik wat onsmakelijke associaties trouwens, heeft iets te maken met een kinderrijmpje van vroeger.

Gelukkig blijkt het allemaal om een misverstand te gaan.
Het gaat waarschijnlijk om een neef van Albert Heijn, die vroeger eigenaar was van de galerie De Drie Gratiën. De Drie Gratiën, in het Spiegelkwartier te Amsterdam, was een galerie voor erotische kunst. Volgens Kraaij was Albert Heijn in de tijd dat het portret werd geschilderd mede-eigenaar van de galerie.
Hoe het ook is, volgens mij hoeven we niemand uit die familie naakt te zien, een naakte pink was al teveel.

Bron
Distrifood

Labels: Albert Heijn, naaktportret, Kraaij, Kunstenhuis, Westergasfabriek, galerie, expositie

Geen opmerkingen: