Posts tonen met het label eend. Alle posts tonen
Posts tonen met het label eend. Alle posts tonen

zondag, mei 07, 2017

Eendjes

Al sinds jaar en dag komt er elk jaar een eend haar eieren leggen bij ons op het terras, in een van onze bamboe's. Als de eieren uitkomen kunnen de eendjes echter met geen mogelijkheid uit de pot springen en dus al helemaal niet in het water komen. Daarom helpen wij de kinderen van moeder eend altijd een handje.



Moeders vertrouwt er inmiddels volkomen op dat wij de jongen goed overzetten en gaat rustig in het water liggen wachten tot al haar kinderen bij haar zijn. Vanochtend was het weer zover. Wij hoorden een hoop gekwaak en gepiep en zagen een pot vol kleine eendenkuikens. Andere jaren hadden wij er altijd een paar bij die direct zonken, maar nu was het een uitzonderlijk goede leg, want alle tien de jongen hebben het gered en zwemmen nu met moeder eend vrolijk rond. Gidon stond voor het raam te kijken en vond het allemaal maar vreemd.

donderdag, april 17, 2014

Paaskuikens

Vandaag is onze eend bevallen van 14 gezonde paaskuikens. De eieren kwamen veel te vroeg uit, maar gelukkig zijn de kuikens allemaal levensvatbaar. Daar ik zelf verloskundige moest spelen, is er helaas maar een foto. Er was er deze keer geen een die zelf uit de pot sprong. Moeders zat in het water en keek gillend toe, terwijl ik haar krijsende kuikens een voor een uit de bak heb gegraven en in het water heb gezet. Moeder en kinderen maken het prima en zijn gelijk vertrokken voor een verre zwemvakantie.

donderdag, mei 23, 2013

Vroeggeboorte

"Onze" eend is bevallen, weliswaar twee weken te vroeg, maar de kinderen maken het goed.


zaterdag, mei 02, 2009

Eendenkringloop

Wonen aan het water is best leuk, het is alleen jammer dat de hele omgeving niet past bij de biotoop van een doorsnee eendenfamilie.

Zoals elk voorjaar worden er tientallen eendjes geboren, waarvan helaas twee derde binnen enkele dagen gaat hemelen. Niet dat ze allemaal zo ongezond zijn en/ of het water zo vervuild, maar doordat de gemeente verzuimt het rooster voor het gemaal (aan het eind van het water) goed te repareren, waardoor de kleine eendjes als lemmings naar beneden vallen om daarna vermalen te worden. Heel zielig, en daar het bellen naar de gemeente weinig zin heeft, is gebleken, ben ik nu de meest gehate beller naar de dierenambulance (ze komen overigens wel altijd). Zo gauw er eendjes invallen, en voor ze overleden zijn, komt er een enorm gepiep uit het gemaal en zit moedereend er hulpeloos bovenop te kwaken. Als ik thuis ben kan het mij dus niet ontgaan en dus bel ik dagelijks naar de dierenambulance (zij hebben sleutel van het rooster van het gemaal) en als die op tijd komen kunnen ze ze soms met een groot schepnet nog redden.

Vandaag was er een ander probleem. Een moedereend zat al een tijdje op ons terras te broeden, in een grote bamboe. En kennelijk was zij vannacht "bevallen", want vanochtend was zij verdwenen en zag ik haar voorbij zwemmen met 3 pasgeborenen. Op zich weinig voor een eend. Dit bleek ook, want al snel hoorde ik weer een angstig gepiep, ditmaal vanaf ons terras. Moeders bleek 3 kuikens vergeten te zijn. Nu laten die zich niet snel pakken en eten kunnen ze ook niet zelfstandig, weinig overlevingskansen dus. Toch hebben wij er uren achteraan gejaagd en gelukkig kwam moeders na lange tijd toch ook nog maar eens kijken. Wonder boven wonder herkenden de kuikens het gekwaak kennelijk, want ze sprongen zo van het terras het water in en sloten zich aan bij de andere broertjes en zusjes.

In ieder geval hebben wij ons goede karma voor vandaag wel weer verdiend, en kunnen wij vanavond weer met een gerust hart eend bestellen.