donderdag, november 20, 2008

(un)Happy consumer: Paypal kopersbescherming is een wassen neus en Malfriends zijn dat helemaal

Jaren geleden was ik een fervent chatter en het liefst via het Mailfriends netwerk. Dit Hyves avant la lettre had toen nog unieke functionaliteiten als een online MP3 speler, chatboxen, fotoalbums,......kortom alles wat nu elke zichzelf respecterende sociale netwerksite moet hebben om niet volledig buiten spel te staan.

Ook met sociaal netwerken geldt echter, geen geld betekent geen vrienden dus om van bepaalde extra`s gebruik te maken moest men een kleine abonnementsprijs betalen. Maar ach voor $ 35,55,- per jaar kreeg je in verhouding toch een heleboel home entertainment, via 2 clicks was dit met Paypal zo betaald.
Jammer voor het nu achterhaalde Mailfriends maar ondertussen bieden Hyves en vooral Facebook veel meer mogelijkheden voor nop. Dus niet alleen ik maar het grootste gedeelte van mijn internetvrienden zijn uiteindelijk naar deze twee netwerken verkast.

Vermits de consumer niet van gisteren is heeft hij eerst netjes het abonnement bij Mailfriends opgezegd en het volledige account gesloten (je weet maar nooit).
Tot mijn verbazing kreeg ik vorig jaar plotseling een melding van Paypal dat mijn jaarlijkse Mailfriends abonnement was betaald. Tsja en dan begint de ellende, want een klein bedrag of niet, je wil niet levenslang betalen voor een groepje verre en vergeten vrienden.
Gelukkig staat er bij de betalingsspecificaties steeds een emailadres vermeld ...en dit kunnen wij rustig publiceren zodat je het zelf kan testen : fagalvin@yahoo.com
Hier krijg je nooit reactie op je email en op de Mailfriendssite is elke vorm van communicatie onmogelijk voor niet-leden. Dus na twee nette boodschappen aan de boosdoener heb ik klacht ingediend bij Paypal.

Op zich werd toen alles erg netjes opgelost (dacht ik) Ik kreeg namelijk het bedrag mooi teruggestort. Opgeruimd staat netjes zou je denken. Tot ik 2 weken terug opnieuw een bedrag van Mailfriends van mijn account af zag gaan. Als weldenkend mens komen er dan een aantal vragen bij je op als....waarom heeft Paypal dit na het vorige incident niet geblokkeerd? Waarom wil Paypal sowieso nog zaken doen met een dubieus bedrijf waar je als klant nooit meer vanaf komt??

Opnieuw heb ik een klacht ingediend bij Paypal die deze keer werd afgewezen! Mijnheer of mevrouw Paypal (want de reactie is om begrijpelijke reden steeds anoniem) vond de transactie helemaal niet onterecht. Dit ondanks het feit dat ik ook de onmogelijkheid om fagalvin@yahoo.com te bereiken ten berde bracht en zij vorig jaar het abonnementsgeld wel hadden gestorneerd. Wel kreeg ik deze keer een hele handleiding over hoe ik dit abonnement zelf in mijn account kon verwijderen. (Waarom kreeg ik die vorig jaar dan niet??).
Omdat het opstellen van een kopersklacht bij Paypal ook al bovenmenselijke forensische kwaliteiten vereist stond ik er niet van te kijken dat ik ongeveer 8 pagina`s moest wegklikken om vervolgens op een dood spoor te eindigen.

Na nog eens een 10tal minuten spitten kon ik uiteindelijk de juiste link vinden waar ik met een verlossende click de laatste band met mijn ondertussen gehate mailvrienden kon doorsnijden.

Al bij al is het erg vreemd hoe onrechtlijnig een bedrijf als Paypal een dergelijke klacht behandelt. Bovendien blijft het vreemd dat Paypal de hand boven het hoofd houdt van lui die de hele internetbusiness waar zij zelf van afhankelijk zijn een slechte naam geven. Ik zou dan ook zeker adviseren om terugkerende abonnementen nooit via Paypal af te rekenen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dag Erika,

Ik vond het het vermakelijk eens over de keerzijde van de medaille te lezen. Ik moet zeggen dat ik zelf, als rasechte webnerd, het een ander online heb lopen qua paypal-abonnementen. Vaak sluit ik een abonnement af om snel iets te testen, reviews voor opdrachtgevers af te sluiten en content te vergaren voor mijn websites. In twee klikken is een abonnement afgesloten en naar negen-en-twintig dagen gooi ik hem er net zo hard weer af.

Jouw ervaring bevreemdt mij dan ook. Allereerst moet ik zeggen dat een bedrijf dat geen zakelijk mailadres gebruikt voor zijn betalingen, als zeer dubieus beschouwd mag worden. Ik denk dat het probleem dan ook zeker bij hen begint. Echter, het moment dat je je abonneert op een dienst via paypal, krijg je direct een bevestigingsmail met daarin een link met een directe mogelijkheid tot opzeggen. Logischerwijs denk je daar een jaar later niet aan, maar hij was er wel.

Dan de support die je van PayPal krijgt. Ik ben er mee eens dat het belachelijk is dat je niet direct een duidelijke oplossing krijgt (die inderdaad erg simpel is). Hoe dan ook, vind ik het persoonlijk de ultieme service dat ze het bedrag poem-bats terug storten, waar het eigenlijk de verantwoordelijkheid van de koper is. Vergeet niet dat mevrouw of meneer PayPal een massa van duizenden medewerkers is die dagelijks miljoenen klanten te woord staat. Wat dat betreft heb je gewoon de pech gehad dat je net een niet-zo-heel-goede oplossing toe geworpen hebt gekregen.

Het feit dat PayPal "de kant kiest" van een verkoper is ook niet zo gek. Iedere keer als een consumer iets koopt, als is het maar een product van $35,95, draagt de verkoper 10% daarvan af aan PayPal. Lullig, maar feit blijft dat hun PayPal's nieuwe helicopter sponsoren, niet de daadwerkelijke koper. Ik kan me wel inleven in dat standpunt; proberen de klant tevreden te houden zonder een oordeel te vellen over de inkomstenbron.

En laten we wel wezen, met wat moeite ben je uiteindelijk tot een goede oplossing gekomen. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen bij menig nederlands internetprovider, zorgverzekering of boekenclub. Gaat een veel zwaardere strijd worden gok ik zo.