zaterdag, november 29, 2008

Skimming maakt razend!

Vanochtend vroeg stond ik goed gehumeurd op. Na mijzelf een kopje koffie ingeschonken te hebben begon ik aan een echt zaterdagochtend klusje; het betalen der rekeningen. Daar was ik snel mee klaar, mijn hele rekening bleek namelijk leeggetrokken!

De hele nacht zijn er achter elkaar vreemde (en vooral ook grote) bedragen opgenomen bij een niet nader omschreven geldautomaat. Met als gevolg dat ik nu bijna de hele kredietlimiet in de min sta. Ik was verbijsterd en checkte (al wist ik dat eigenlijk wel zeker) meteen of ik mijn bankpas nog wel had. En ja hoor gewoon in mijn portemonnee! Woest was ik! In al mijn woede besefte ik wel dat het zaak was de pas direct te laten blokkeren om (nog) erger te voorkomen.
Maar dat is moeilijk zo vroeg, de Postbank klantenservice is pas vanaf 9.00 uur bereikbaar op zaterdag. Na diverse nummers geprobeerd te hebben kreeg ik ergens een bandje dat bij fraude of vermissing van een bankpas er wel 24 uur een nummer in Groningen gebeld kan worden. En inderdaad daar zat een vriendelijke en rustige (helemaal het tegenovergestelde van mijzelf op dat moment) stem die direct de rekening blokkeerde, allerlei vragen stelde en dit direct doorspeelt naar de fraudeafdeling. Hij zei dat het waarschijnlijk om skimming gaat, de pas moet dus ergens gekopieerd zijn. Wanneer is niet bekend, de schoften wachten vaak maandenlang alvorens je rekening leeg te trekken. Tot dinsdag gaan ze nu onderzoeken of het daadwerkelijk om skimming gaat, als dit zo is krijg ik het bedrag automatisch terug. Maar als het niet zo is, dan begint de ellende pas goed, dan moet er aangifte bij de politie worden gedaan, allerlei formulieren ingevuld, en het ergste van alles...dan is niet bekend of en wanneer het geld terugkomt.

Het is echt schandalig, ik ben zo BOOS!!!! Dat er zulke uitvreters op de wereld rondlopen die parasiteren van mensen die hard voor hun geld werken. Wat mijn woede nog erger maakt is dat je er nooit achter komt wie het gedaan heeft. Ik moet dus in het wildeweg boos zijn op alle fraudeurs op de wereld, en dat zijn er zo vreselijk veel.

Helemaal voorkomen kun je dit soort fraude nooit, maar je kunt wel een paar voorzorgsmaatregelen nemen:
  • Vrijwel alle pinautomaten zijn tegenwoordig voorzien van een 'invoermondje'. Dit mondje ziet de klant op het scherm voordat hij gaat pinnen. Je moet er op letten dat de invoermond er exact zo uitziet als op het scherm. Elke andere invoermond kan een lezer bevatten die de magnetische strip op de pas leest. Omdat criminelen ook in staat zijn gebleken de echte invoermondjes na te maken, was er extra beveiliging nodig. Bij moderne varianten blokkeert de pinautomaat zodra iemand probeert de echte invoermond te verwijderen.
  • Het is altijd veiliger om een automaat binnen een bank of winkel te gebruiken dan een buitenautomaat. Fraudeurs hebben enige tijd nodig om een lezer aan te brengen. Dat is buiten makkelijker dan binnen.
  • Let op mensen die te dichtbij staan, ze kunnen proberen de pincode af te lezen.
  • Als een pincode wordt ingegeven, moet de klant altijd de invoer met zijn hand afschermen. De invoer kan dan niet afgelezen worden met een camera.
  • Check het banksaldo zeer regelmatig. Als er transacties plaatsvinden die onbekend zijn, moet de rekening direct geblokkeerd worden.
  • Valse frontjes lopen vaak minder soepel dan de echte. Als een pas een paar keer terug lijkt te komen, kan het om een vals frontje gaan. Breek de transactie af en neem contact op met de bank.
  • Stel een opnamelimiet in. Er kan dan niet meer dan een bepaald bedrag per dag gepind worden. De klant moet in dit geval wel zijn rekening regelmatig controleren. Anders kan het gestolen bedrag toch flink oplopen.
  • Als 'smart chips' beschikbaar komen, wissel de pas dan in voor een slimme pas (smart chip). Het voorkomt niet alle fraude, maar wel veel.
De meeste van die dingen doe ik ook altijd wel, ik let juist altijd erg op. Alleen let ik nooit op camera's en scherm ik bij het intoetsen dit ook niet af met mijn hand. Voortaan ben ik zo achterdochtig dat je beter niet achter mij kunt gaan staan in een rij bij het pinnen, ik zal de automaat voortaan aan een grondige inspectie onderwerpen en dit kan wel eens lang duren.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

jaja...culturele verrijking heet dat

Anoniem zei

Ik kan mij nog levendig herinneren dat iedereen zo blij was dat de Berlijnse muur werd gesloopt....zullen wij hem naar Israelisch voorbeeld maar weer terug optrekken??

Anoniem zei

ik denk dat het te laat is om die muur terug op te trekken.Iedereen is daar al vertrokken en zit nu lekker bij ons.

Anoniem zei

Hallo,

ook ik merkte zaterdagmorgen dat mijn postbankrekening geroofd was. Vanmorgen hoorde ik op het NS station van Almere Centrumk dat het om 2000 gedupeerden ging. Zelf heb ik het idee dat het donderdagmorgen bij de kaartautomaat op het NS station Almere Stad gebeurd is.

sterkte en succes,
Karen

Erika Koukos zei

@Karen,

Ongelooflijk zoveel! Ik ben nooit in Almere Stad geweest, wel Almere Parkwijk, ze zullen wel meerdere automaten gedaan hebben met zoveel gedupeerden. Nu staat er bij mij de bank bij, Casablanca, het gekke is dat nu de juiste wisselkoers of zo berekend is en het bedrag nog ruim 100 euro hoger is geworden!