zaterdag, januari 17, 2009

(Un)Happy Consumer: The Phonehouse smeert je stiekem woeker SMS diensten aan

Alweer een tijdje terug schafte ik een minilaptop inclusief een High mobiel internet abonnement aan. Op zich ben ik over deze aanschaf erg tevreden. Ik heb overal goed bereik en kan dus nu ook in de trein (mits reizend in eerste klas) rustig het internet op. Onlangs nam ik echter eens een keertje de KPN factuur onder de loep en zag dat er € 5,- was afgeschreven onder vermelding "SMS informatiediensten". Uit nader onderzoek bleek dit bedrag reeds sinds het begin van het abonnement te worden afgeschreven. Toen herinnnerde ik mij plotseling het onschuldig lijkende vraagje van de Phonehouse verkoper "Wilt u ook SMS kunnen ontvangen?"Op zich zou je dan denken waarom ook niet, het kan ook geen kwaad om iets "te kunnen". Wat de snode Phone house gluipert dus niet heeft vermeld is dat je daarmee dan wel vast zit aan een abonnement wat ook weer ergens moet worden opgezegd.Toen ik in de High SMS-box van de laptop ging kijken bleken de betreffende "ìnformatiediensten" ook van erg bedenkelijk niveau te zijn. Vanaf nummer 5007 kreeg ik blijkbaar hersenkrakende prijsvragen voor de kiezen.

Flipper is:
a) de minister-president
b) een ongeoorloofd ingredient van tonijn in blik
c) een haatimam

Tegen uiteraard extra betaling kun je deze onzin ook nog eens beantwoorden om dan prachtige prijzen te winnen maar niet heus. Het nummer 5007 blijkt toe te behoren aan wannahaves.nl welk domein dan weer eigendom is van het vage bedrijfje Liquid thoughts new media B.V. Vermits ik er weinig voor voelde om elke maand voor € 5,- te worden geript ging ik op zoek naar een oplossing. Een en ander is nog niet zo gemakkelijk. Aanvankelijk probeerde ik het met de vereiste code STOP naar 5007 te sms`en. Dit leek eerst te werken want ik kreeg na 3 weken een bevestigings SMS dat het abonnement was opgezegd.....om vervolgens opnieuw deze onzin te ontvangen. Dan maar KPN bellen, na 10 minuten in de wacht te hebben gestaan werd ik te woord gestaan door een kauwgum kauwende puber die volledig volgens het boekje de KPN-handen in onschuld waste. Gelukkig wist hij mij nog wel door te verwijzen naar SMS Dienstenfilter. Hier is het dus blijkbaar wel mogelijk om van deze zwendel af te geraken. Helaas had ik echter niet van een gereputeerd bedrijf als The Phone house verwacht dat men je in een dergelijke val zou laten lopen. Uitkijken dus voor deze club!!!!

Geen opmerkingen: