Michael O'Leary, de bedrijfsleider van Ryanair, heeft weer eens een van zijn absurde plannetjes gelanceerd om de kosten te drukken. Hij wil het werk van de copiloot afschaffen en cabinepersoneel opleiden om mee te helpen om het vliegtuig veilig aan de grond te zetten. Volgens O'Leary kan een steward of stewardess getraind worden om de rol van copiloot op zich te nemen op het moment dat het nodig is.
"Waarvoor dient een copiloot eigenlijk?", zo vraagt hij zich af in een interview met Bloomberg Businessweek magazine. "Het is toch de computer die het toestel bedient, dus kan die tweede piloot net zo goed thuisblijven. Als de piloot problemen heeft, drukt hij op de bel en een cabinepersoneelslid kan hem helpen bij de landing."
Een woordvoerder van de internationale luchtvaartorganisatie IATA heeft al laten uitschijnen dat O'Leary niet goed wijs is. Ook de Britse pilotenvakbond BALPA vindt het idee te gek om los te lopen en zelfs gevaarlijk. Copiloten zijn immers altijd nodig, zelfs tijdens routinevluchten. Zij moeten over de schouder van de kapitein meekijken en continu de nodige check-ups doen.
Inderdaad ook als vliegangstige lijkt mij dat O'Leary niet goed wijs is. Waarom is er zo'n strenge selectie voor de opleiding tot piloot vraag je jezelf af, als het toch allemaal automatisch gaat? Juist omdat zij bij rampen zelf moeten kunnen ingrijpen, en zelfs dan zie je dat dat vaak al niet meer lukt. Maar laat staan als daar gewoon een stewardess zit! Niets ten nadele van het beroep van stewardess, en ik wil ze ook zeker niet allemaal over een kam scheren, maar ik heb er toch reeds al te veel gezien die al erg hard moeten nadenken als je om een afwijkende maaltijd vraagt.
Bron
AD
Labels: Ryan Air, O'Leary, copiloot, stewardess, IATA, BALPA
Geen opmerkingen:
Een reactie posten