zaterdag, maart 18, 2017

Taiwan - Fo Guang Shan klooster

Vol verwachting naar ons kloosterverblijf, kwamen we aan in Kaohsiung. Voor het station bleek er een bus rechtstreeks naar het Fo Guang Shan klooster te gaan, dus na ongeveer drie kwartier konden we eindelijk onze nieuwsgierigheid bevredigen. Wat we zagen was indrukwekkend, qua omvang is het een gigantisch complex. Bijna nog meer indruk wekte de sfeer die er heerst op het terrein. Vriendelijk, sereen, idyllisch, mysterieus en dat zijn nog maar een paar van de indrukken die streden om voorrang.

Je meldt je eerst bij de receptie, alwaar je wordt opgevangen door een vriendelijke non. Wij zouden in de Bamboo Garden Lodge logeren, maar daar bleek groot onderhoud aan de gang te zijn, dus werden we verwezen naar de Pilgrim's Lodge. Ook daar werden we weer verwelkomd door een vriendelijke non. Voor we naar onze kamer gingen mochten we lunchen in het restaurant. Daar was drie keer per dag een buffet met heerlijk (vegetarisch) eten. Het eten is gratis. Er staat een donatiebox voor vrijwillige bijdragen. Iedereen wacht voor het buffet, tot er shantmuziek wordt opgezet en dan mag je toetasten. Er zijn alleen stokjes en dat geeft bij mij altijd nogal wat problemen. Gek genoeg lukte het mij hier plotseling prima en kon het meegenomen bestek de rest van de reis in de tas blijven. Bij het buffet kon je thee en water drinken. alcohol is verboden in het klooster, net als roken, make-up en parfum.

Na de heerlijke lunch togen we naar onze kloostercel. Dit viel heel erg mee, het woord cel is niet van toepassing op de luxe kamer die wij kregen. Deze was van alle gemakken voorzien, had een mooie badkamer, ruime bedden en je kon zelfs thee zetten.
De eerste middag besloten wij het terrein wat rond te wandelen, om dan de volgende dag het reusachtige Boeddha Museum te gaan bezoeken. Dat wat rondwandelen bleek een understatement. Uiteindelijk hebben we uren gewandeld en hadden we nog niet alles gezien. Er is een historisch museum, diverse pagodes, prachtige tuinen, honderden Boeddhabeelden, een universiteit, tientallen gebouwen, geweldige uitzichten vanaf de hoger gelegen delen en er is zelfs een kleine dierentuin.

Met zere voeten en een hoofd vol indrukken, besloten we op tijd te gaan slapen, de andere ochtend stond immers het shanten om 5.45 uur weer op het programma. Dat slapen was niet moeilijk, want het terrein is een oase van rust. Toen wij er waren was het ook erg rustig met gasten, we kwamen in de lodge nauwelijks mensen tegen.

Wordt vervolgd.

Ook naar Taiwan? Mail voor informatie en/ of een offerte naar: info@globefreakstravel.nl