Posts tonen met het label kredietcrisis. Alle posts tonen
Posts tonen met het label kredietcrisis. Alle posts tonen
donderdag, oktober 13, 2011
dinsdag, juli 14, 2009
Crisis verhoogt calvinisme in Nederland
Calvinisme is een woord dat de rillingen over mijn rug doet lopen. Het brengt bij mij associaties teweeg van sombere, sobere kerken, fundamentalisme, huichelarij en bovenal het reduceren van elke levensvreugde tot nul.Helaas kun je er dit jaar niet helemaal omheen, het is nu eenmaal het 500ste geboortejaar van Johannes Calvijn (om precies te zijn was dit op 10 juli) Dit betekent vele artikelen, tentoonstellingen en last but not least een test van Lodewijk Dros (Trouw): Bereken je C-factor. Ik besloot met dit laatste te beginnen. Tot mijn grote schrik scoorde ik nog 42 % ("Je hebt wat calvinistische trekjes"!). Toch nog een klap van de molen meegekregen dus. Ter vergelijking; calvinistisch boegbeeld André Rouvout had een uitslag van 68 procent op de C-factor.
Het calvinisme is een stroming van het protestantse christendom gebaseerd op de theologische en daaruit voortvloeiende sociale en politieke leer van de hervormer Johannes Calvijn (1509-1564). Wat bijzonder goed uitkomt voor zijn huidige aanhangers is dat de kredietcrisis enkele waarden van Calvijn noodzaakt; hard werken, zuinig zijn en soberheid. Hierdoor wint het muggenzifterige calvinisme weer aan terrein.
Was je C-factor erg hoog? dan kun je nog tot en met 31 oktober naar de overzichtstentoonstelling Calvijn & Wij in de Grote Kerk te Dordrecht. Deze stad heeft verder gedurende de zomer nog een uitgebreid Calvijn-programma, zoals De Calvijn filmweek, Psalmzingen en zelfs een religieuze modeshow.
De spruitjeslucht zal nog lang blijven hangen deze zomer.
zondag, juni 14, 2009
Vaticaan geveld door kredietcrisis; werk van Satan
Het kon niet uitblijven, ook het Vaticaan heeft last van de kredietcrisis. In 2008 is er maar liefst een verlies van 9 miljoen euro geboekt. Dit alles ondanks de conservatieve beleggingsstrategieën die de pauselijke bankiers er op nahouden.Het verlies werd veroorzaakt door de dalende waarde van het katholieke vastgoed in de VS en van de beleggingen in de bank Goldman Sachs. Ook de hogere beveiligingskosten van de paus en dalende inkomsten veroorzaken het tekort. Gelukkig blijft er nog genoeg over; het eigen vermogen van het Vaticaan wordt geraamd op 1,4 miljard euro.
Paus Benedictus heeft aangekondigd dat binnenkort zijn derde encycliek gepubliceerd wordt die gewijd zal zijn aan het brede thema van "economie en werk". In deze encycliek herinnert hij aan de waarden die onvermoeibaar moeten verdedigd worden om een werkelijk vrije en solidaire samenleving (lees Vaticaan) te realiseren. De nieuwe encycliek , "Caritas in Veritate" (Liefde in Waarheid), zal op 29 juni ondertekend worden en gepubliceerd worden in de eerste dagen van juli.
De Italiaanse priester Gabriele Amorth heeft een heel andere kijk op de oorzaken van de pauselijke kredietcrisis, hij is er namelijk van overtuigd dat Satan achter de financiele crisis en de recessie in de wereld zit. Satan zou de beslissers op de financiële markten verkeerde beslissingen influisteren om tweedracht en verwarring te zaaien. Amorth (83) is officieel exorcist van het bisdom Rome en oprichter en erevoorzitter van de Internationale Vereniging van Exorcisten.
,,Als het komt tot verdeeldheid, verwarring, crisis, is de Grote Verleider altijd aanwezig”, aldus Amorth. ,,Hij lacht in zijn vuistje.” De verwijdering en ruzie tussen mensen die door de financiële crisis ontstaan, zijn ,,precies wat Satan wil.
Wat de katholieke God wil is onbekend, waarschijnlijk is dat geen groot econoom.
donderdag, februari 26, 2009
Geen geloof, geen baan
Gelukkig is het niet alleen besparingen wat de klok slaat (of luidt), er is nog hoop in bange crisisdagen, alhoewel mijns inziens net zo effectief als veel pogingen, niet dus.De bisschop van Worcester was het zat alleen te bidden voor zieken en bejaarden, en besloot daarom eens iets te gaan doen voor de jongeren tot 65 jaar. En zo stond hij daar gisteren, op aswoensdag, buiten bij een Jobcentre beschikbaar om opdrachten tot gebed aan te nemen. Eenieder die deze "laatste kans" op een baan wel zag zitten, kon zijn naam aan de bisschop opgeven, die dan vervolgens voor hem of haar zou bidden tijdens de avonddienst In Worcester Cathedral.
Een PR man van de kerk, vertelde helaas later dat de namen niet individueel afgeroepen zouden worden tijdens het gebed. Gelukkig is God overal en wist dus zelf wel welke namen op de lijst stonden.
Aan initiatief ontbreekt het bisschop John Inge in ieder geval niet, en dat is ook al lovenswaardig.
woensdag, december 24, 2008
Fijne kerstdagen!
In kerstmisland bij uitstek, Engeland, is een onderzoek gedaan waaruit is gebleken dat een meerderheid van de mensen niet gelooft in het bijbelse verhaal over de geboorte van Jezus. Waar ze wel in geloven vertelt het onderzoek niet, maar kan ik je uit eigen ervaring wel vertellen; Guinness, guinnes en guinness.Nu is het zo dat de historische betrouwbaarheid van de bijbel inderdaad nogal te wensen overlaat, dus is het waarschijnlijk ook maar beter zich over te geven aan gewoon werelds feesten, carpe diem zeg maar.
In Amerika bestaat dat feest voornamelijk uit uiterlijk vertoon. Zo heeft Jonathan Trexler zijn oude Volvo versierd met 600 kerstlampjes, waarna tientallen Mexicanen terug naar Mexico zijn gevlucht. Ondertussen is de haven van Willemstad helemaal dichtgeslibt met cruiseschepen, zoeken ze op Bonaire nog steeds naar de voortvluchtige Sigmar Marchena, geloven ze in België dat het project "doneer je vet aan de derde wereld" op waarheid berust, is Aleem Maqbool bijna in Bethlehem aangekomen alwaar hij vanavond zonder ezel enkele kaarsen aan zal steken. Terwijl dit allemaal gaande is rij ik nog steeds in een Toyota van Zonneveld, moet onze ex-collega Micha kerst missen, staat ezel Odysseus op Telendos in de kerststal op de tocht, trekt de kredietcrisis nog eens aan de broekriem en zullen vele skimmers tijdens kerst weer op strooptocht gaan.
De Boeddha zei het al, alles verandert voortdurend en alles is dukkha, maarhoe je het ook viert, waar je ook in gelooft, maak iets van kerst 2008!
zaterdag, december 06, 2008
Kredietcrisis schuld van bezeten kinderen
Sinds in 1990 een klein kind bezeten bleek te zijn van demonen is het hek van de dam in Nigeria. Inmiddels lopen er al 170 kinderen rond die bezeten zijn en zijn er tientallen kinderen vermoord om dezelfde reden.Het is een ware heksenjacht geworden in Nigeria. Welk onheil mensen ook treft, ziekte, gebrek, of honger, elk kind in de buurt krijgt daarvan de schuld. Dit wordt niet in de laatste plaats aangewakkerd door de "priesters" in het land. De veelal zelfbenoemde functionarissen verdienen een dikke boterham met exorcisme. Blijkt het uitdrijven van duivels niet snel genoeg het gewenste resultaat te geven, dan neemt oom priester het kind gewoon achterop de fiets en gooit het in de rivier. Dat het onheil daarmee niet verdwijnt schijnt niemand nog gemerkt te hebben.
Wel is er dan weer een mond minder te voeden, en dat komt goed uit in Nigeria, een land wat in een eeuwig durende kredietcrisis verkeert.
Abonneren op:
Posts (Atom)