donderdag, maart 29, 2007

Wie is er niet groot mee geworden?

Tegenwoordig zie ik het eigenlijk nooit meer, maar vroeger was Marmite van geen tafel weg te denken, voornamelijk als broodbeleg.

In Engeland heeft Marmite voor een grote gevangenenopstand gezorgd. In Suffolk is een complete gevangenisinrichting kort en klein geslagen, allemaal veroorzaakt door het kleine potje.
Op de een of andere manier hebben de boeven het voor elkaar gekregen er een drank van te fermenteren waardoor ze allemaal stomdronken werden.
Gelukkig had het drankje nogal hard om zich heen gegrepen en waren de gevangen de dagen erop muisstil terwijl ze hun roes aan het uitslapen waren.

Het hoofdbestanddeel van Marmite is een gistextract. Daarnaast bevat de pasta ook zout (heel veel als je het mij vaagt), plantenextracten, kruiden en vitamine B.
De Britse soldaten kregen in de beide wereldoorlogen Marmite in hun voedselpakketten. Naar men hoopte zou dit de in de tropen gestationeerde soldaten beschermen tegen Beriberi. Een andere werking die aan Marmite wordt toegeschreven is dat het zou beschermen tegen steekmuggen doordat het een voor mensen niet waarneembare maar voor muggen buitengewoon afstotelijke geur op de huis zou veroorzaken.
Daar hebben ze in de gevangenis in Suffolk in ieder geval geen last meer van.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hlaas lustte ik het niet .
ben waarschijnlijk daardoor klein gebleven .
maar calve heeft het nog getracht te redden.

Erika Koukos zei

Als je weet hoeveel ik er van heb gegeten als kind, dan zou ik nu minstens een reuzenformaat moeten hebben. Dat is niet gebeurd, dus het is de vraag hoe effectief het eigenlijk is.