zaterdag, maart 31, 2007

Super Soefi

Gisteravond zouden wij naar een optreden van Sheikh Ahmed Al-Tuni gaan.
Deze meesterzanger uit Egypte zing soefiliederen. Normaal in de dorpen langs de Nijl, maar gisteravond in Rasa te Utrecht. Nu dachten wij dat zijn beroemdheid toch erg beperkt was en hadden dan ook geen plaatsen gereserveerd, het zou immers wel rustig zijn bij zo'n optreden. Wij maakten zelfs al grapjes dat wij de enigen in de zaal zouden zijn. Voor vertrek besloot ik toch maar de kassa te bellen voor informatie, en wat bleek, uitverkocht! Er was zelfs al een wachtlijst. Vanavond treedt de zanger op in het Tropentheater in Amsterdam, onze tweede kans dachten wij, maar nee hoor, ook uitverkocht.

In de dorpen langs de Nijl komen de soefis 's nachts bijeen om hun geloof te vieren. Zij verzamelen zich om de munshid, een zanger van religieuze liederen. De munshid wordt traditioneel begeleid door muzikanten op daf, nagrazan (koperen trommel), raq (kleine tamboerijn) en qawal (fluit). De muziek wordt traag ingezet en neemt vervolgens alsmaar in intensiteit toe. Hiermee brengt de munshid zijn publiek in een trance en weet hij aan hen gevoelens van liefde, verlangen en passie te ontlokken.

Sheikh Ahmad Al-Tuni, afkomstig uit het dorpje Hawatha in Opper-Egypte, is een van de laatste grote zangers in deze traditie. Hij beschikt over veel 'taarab' en een enorm charisma. Tijdens het zingen houdt hij zijn sipa (een Moslim rozenkrans) in één hand geklemd en bekrachtigt hij zijn zang met expressieve lichaamstaal. Al-Tuni is een ware soefi die in zijn poëtische liederen benadrukt dat de Torah, de Bijbel en de Koran een gemeenschappelijke oorsprong hebben. Al-Tuni bereikte in Nederland een cultstatus door zijn optreden in de film Vengo.

Al-Tuni trekt inmiddels volle zalen in Europa en dat op zijn leeftijd (70+), dat doet Robbie Williams hem niet na, maar de Sheikh bezondigt zich dan ook niet aan alcohol en drugs.
Ik hoop je binnenkort te kunnen vertellen hoe zijn optreden is, maar dan moet ik wel nog ergens kaarten vandaan zien te halen. Hopelijk blijkt hij minstens tot zijn 90e optreden.
Kan iemand mij vertellen hoe het gisteravond was?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Erica,
Het was een fantastisch optreden , volgens een mij goede bekende.overigens zijn er in Raza [utrecht] vaak goede zeer diverse culturele avonden.
En inderdaad altijd reserveren want wat er ook komt het is vrijwel altijd uitverkocht.De Iraanse films en optredens zijn ook zeer de moeite waard.
groetjes jacqueline

Erika Koukos zei

Hoi Jacqueline,

Oh, nu ik dit hoor vind ik het helemaal erg dat ik niet bij zijn optreden kon zijn, ik heb het een dag later ook nog geprobeerd bij het Tropentheater, helaas was dat ook al uitverkocht.

Anoniem zei

Hoi Erica,
er komen wel meer mooie en culturele hoogstandjes .
valt op dat raza en het tropentheater vaak dezelfde dingen hebben.Dus kop op volgende keer beter wellicht had iemand net voor jou een kaartje bemachtigd en was dat zoooooo belangrijk voor die persoon en die is jou nu in stilte dankbaar dat je te laat was ect ect
groetjes jac

Erika Koukos zei

Hoi Jac,

Je hebt gelijk zo is het ook weer. Misschien ben ik volgende keer aan de beurt.