dinsdag, september 30, 2008

Het nieuwe rijden

Door Michael Koukos

Afgelopen zaterdag werd ik door Fordgarage Schurer-Kamphuis uitgenodigd voor een "het nieuwe rijden " workshop.
Net als zowat iedere chauffeur had ik het idee dat ik een goede, veilige bestuurder was. Bovendien meende ik ook zuinig te rijden.
Deze ideefixen gingen echter snel aan diggelen.

Na een korte introductie werden wij in groepjes van 3 gesplitst. Gedurende een eerste rit, in de overigens schitterende nieuwe Ford Fiesta in de zeer aparte Hot Magenta kleur, maakten wij een ritje van ongeveer een uur. Iedereen nam 1 derde van het traject voor zijn rekening. Onder het scherp toeziende oog van intructeur Ron van Team Swanborn, moesten wij rijden zoals wij dat altijd deden. Deze Ron is trouwens niet de eerste de beste. Hij is trainer van de KLPD en de marechaussee en chauffeur van het koningshuis.
Hoewel ik er in vergelijking tot de rest nog redelijk goed vanaf kwam bleek alvast mijn hele houding in de auto helemaal verkeerd te zijn. Ik moest namelijk voortaan het stuur vasthouden ipv er overheen te hangen, en mijn voeten moesten vanaf nu op de vloer blijven, een en ander was in het begin erg onwennig maar naar verloop van tijd wel veel comfortabeler.

Vervolgens kregen wij een uurtje theorie over hoe wij ook zuiniger en veiliger konden rijden. Dit theorielesje werd, tot eenieders ergernis, regelmatig verstoord door een of andere betweter die steeds zijn kennis over autobanden en uitzettende lucht wenste te demonstreren. Gelukkig had de instucteur voldoende ervaring met klieren en deed wat je het beste kan doen met zulke figuren; gelijkgeven en verder negeren.

Toen wij dit achter de rug hadden trokken wij erop uit voor een tweede rit. Iedereen legde hetzelfde traject van voorheen af maar wel met de nieuw aangeleerde technieken in het achterhoofd. Dit hield onder andere in: veel verder vooruit kijken, steeds zoeken naar een vluchtweg, sneller omhoog schakelen en minder terugschakelen. Dit, nog steeds met handen aan het stuur en voeten op de vloer, maakten deze rit inderdaad een stuk aangenamer.
De eindevaluatie was nog veel verrassender, niet alleen bleken wij allemaal de 2de rit een stuk sneller te hebben afgelegd, ook het verbruik viel veel lager uit. De eerste rit verbuikte ik 7,4l /100 km en de tweede rit slechts 6,5l /100 km. Een aanzienlijke besparing dus....zoals Ron bij het begin van de workshop aangaf; iedereen verlaat deze cursus als winnaar en dat kan ik alleen maar beamen.

Geen opmerkingen: