woensdag, augustus 13, 2008

Unhappy consumer: Philips, troepmakers van huis uit

Ik kan mij nog de gouden tijden herinneren (begin jaren `80) dat ik met mijn oma naar de enige electrozaak van het dorp ging omdat ik mijn eerste eigen stereoinstallatie uit mocht kiezen.
De eigenaar was een betrouwbaar grijze duiftype in stofjas die er blijkbaar altijd al had uitgezien alsof hij net onder de pensioengerechtigde leeftijd zat.
Van zijn wijze adviezen op het audiovisuele en huishoudelijke vlak kon je echter altijd opaan.
Hij zei altijd: "Koop Philips want dat is veel beter en degelijker dan die Japanse rommel,...ook al ziet die er dan flitsender uit".
Dus onder zware druk van de winkeleigenaar die steeds ook samenspande met oma (die uiteindelijk ook betaalde) had ik steevast niet hip uitziende toestellen met veel te grote knoppen op mijn kamer. Maar alles bleef het inderdaad ergerlijk lang doen. Tot zover dit Werthers Echte moment.

Helaas zijn die tijden lang vervlogen. Als ik kijk naar wat ik de afgelopen jaren zoal van het merk Philips heb zien sneuvelen dan maak ik mij ernstig zorgen over nederlands electrotrots.
Zo bijvoorbeeld 3 Senseo`s die steevast vanaf dag 1 onderaan lekten en koude koffie gaven, vervolgens een gewoon koffiezetaparaat van Philips waaruit de (ook alweer koude) koffie een smaak had alsof iemand zijn huisdier erin had gewassen.
Een ezel stoot zich nooit 2 keer aan dezelfde steen zou je denken maar een consument blijkbaar toch wel. Toen ik de mogelijkheid kreeg om via de Postbank een Philips HQ 9190 scheeraparaat aan halve prijs (€ 164)kon kopen , liet ik mij toch weer verleiden.
Je raadt het al, na 1 keer opladen was de accu al stuk, in plaats van de beloofde 90 minuten scheertijd bleef er na 2 keer opladen nog maar 40 minuten over. Nu een jaar later is het volkomen onduidelijk hoelang ik nog verder kan scheren. Het gevolg is dat het toestel vaak halverwege zonder stroom valt met als gevolg dat ik de scheerbeurt nat dien voort te zetten. Bovendien blijkt ook dat het nat geschoren gedeelte stukken gladder aanvoelt dan het electrisch geschoren deel.

Uiteindelijk is het grootste gedeelte van de Philipsproductie blijkbaar naar China verhuisd,(kijk maar eens goed op de verpakkingen) en onderstaand kaartje, dus uit protectionisme en vaderlandslievendheid hoeven wij het ook niet meer te doen.
Ik heb mij nu echt voorgenomen om nooit maar dan ook nooit meer een Philips toestel te kopen, hoe mooi het ook wordt gepresenteerd.

Geen opmerkingen: