vrijdag, december 03, 2010

De ANWB je beste vriend in barre tijden

Eigenlijk was het een wonder, terwijl ik uit de auto's van de buren 's ochtends een onheilspellend gekras hoorde en zij mij geregeld om startkabels vroegen (die ik overigens niet heb), startte mijn Toyota elke ochtend als een zonnetje. Tot vandaag de Sint wat minder geluk had.

Met een nog zonnig humeur besloot ik hedenochtend Sinterklaas inkopen te gaan doen. Slechts gedeeltelijk geslaagd besloot ik mijn geluk in een ander stadsdeel te gaan beproeven. Snel startte ik de auto, maar tot mijn grote verbazing en onthutsing hoorde ik slechte een klik en gebeurde er niets, echt niets, het bleef op mijn gevloek na doodstil. Gelukkig ben ik lid van de ANWB. Zoals altijd werd ik vriendelijk te woord gestaan, maar vanzelfsprekend hadden ze het druk en was er een wachttijd van 1,5 uur. Ze noteerden mijn telefoonnummer om mij later terug te kunnen bellen. Dom, dom, maar ik ontdekte dat mijn telefoon leeg was, gelukkig had ik mijn oplader bij mij en waren ze bij de Gall en Gall (nee het was echt toeval dat ik daar terecht kwam), zo vriendelijk mijn telefoon een tijdje op te laden.

Na slechts 45 minuten zag ik de gele reddingsboei naderen en het lijkt alsof ze er op geselecteerd worden, maar ook deze ANWB man was ontzettend aardig. De diagnose had hij razendsnel gesteld; de accu was overleden. Dat vond ik vreemd want een kwartier eerder startte de auto nog prima. Nu ben ik ook geen deskundige, want het bleek dat een accu gewoon zonder enig onheilsteken acuut kan overlijden, zeg maar een soort hartstilstand. De ANWB hoort dit soort overlijdensberichten de hele dag dus hebben ze altijd een grote hoeveelheid nieuwe accu's bij zich. Zoals vaker had ik een wat zeldzamer accu, die ze dus niet hadden. Hij kon de oude nog reanimeren, maar verder dan 1 ritje zou die nooit meer komen. De enige garage die mijn type accu op voorraad had bleek, een ongeluk bij een ongeluk, uitgerekend Toyota Zonneveld te zijn!
Hardop sprak ik mijn twijfels hier over uit en mijn wanhopigheid omdat ik natuurlijk wel die accu nodig had. En ongelooflijk maar waar, terwijl hij het zo druk had met dit weer, stelde de ANWB man voor met mij mee te gaan naar Toyota Zonneveld. Ik zou daar dan een accu kopen en hij zou hem er dan direct inzetten. Toch nog een geluk bij een ongeluk nog.

Zo gingen wij in groen-gele optocht op weg naar mijn "favoriete" garage en ik kan niet anders zeggen, ze waren vriendelijk en correct. De vriendelijke ANWB man had de accu er in enkele minuten in en naast deze geweldige service bleek dit nog gratis ook. Waar zouden we zijn zonder de ANWB? Nou Antoinette Heksenberg, deze man verdient zeker de warme douche.

Labels: ANWB, Toyota, service, accu, startproblemen, kou, Corolla

Geen opmerkingen: