dinsdag, juni 01, 2010

Sabra en Flotilla

Natuurlijk ben ik tegen het doden van onschuldige mensen, wat wel opvalt is dat nu Israël hier schuldig aan lijkt te zijn, de hele wereld over hen heen valt, zoals altijd. Dit terwijl er nog geen onderzoek is gedaan naar de gebeurtenissen die tot dit afschuwelijke bloedbad hebben geleid.

Waar niemand liever over spreekt bijvoorbeeld is dat de opvarenden van de Freedom Flotilla (Vrijheidsvloot) al van tevoren gewaarschuwd zijn, dat het leger zou ingrijpen zodra de schepen de Israëlische wateren zouden binnenvaren. Nog eerder heeft Israël voorgesteld de hulpgoederen zelf aan te nemen en te verspreiden. De "onschuldige" actievoerders wilden echter perse zelf de hulpgoederen af gaan leveren. Waren zij echter wel zo onschuldig? Het schijnt dat de vloot banden met al-Qaeda had. Er werden wapens aangetroffen op de schepen wat om zijn minst opmerkelijk is voor een zo'n "vreedzame" tocht van de Turkse NGO (IHH).

Ik denk dat er zeker goed bedoelende vredesduiven aan boord van de schepen zaten, maar dan hebben we het (misschien) alleen over mensen als cultureel antropologe Anne de Jong. Wat hen alleen verweten kan worden is dat zij zich, voor een in hun ogen goed doel, voor een karretje hebben laten spannen van organisaties die een zeer duistere verborgen agenda hebben. En natuurlijk is het vreselijk dat er geen humanitaire hulp gegeven kan worden zonder in een wespennest te belanden, maar ja mensen dat is het Midden-Oosten. Laten we van deze gebeurtenis echter nog geen Sabra en Shatila maken voor de zaak grondig onderzocht is, dat zou al te gemakkelijk zijn, en de echte terroristen mogelijk vrijuit laten gaan.

Bekijk de beelden hier.

Bronnen
News24
CNN

Labels: Palestijnen, Turken, IHH, Israël, Freedom Flotilla, hulporganisaties, Anne de Jong, antropologe, Midden-Oosten, al-Qaeda,Hamas

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ben het met je eens dat voor we gaan beschuldigen we eerst moeten weten wat er echt is gebeurd.
Maar, ik gun de activisten het voordeel van de twijfel.. Als de "activisten" echt op een treffen uit waren, en ze hebben toch echt wel de Israeliers zien aankomen, waarom dan ook niet zelf de wapens gebruikt die ze blijkbaar aan boord hadden? Weer alleen aan niet Israelische kant slachtoffers...
En dus niet denken dat ik slachtoffers aan beide kanten wil, ik wil helemaal GEEN slachtoffers.

Oh ja, volgens de meeste - neutrale - berichtgeving waren de schepen in internationale wateren nog toen de aanval plaats vond.. Ook niet echt een punt in het voordeel van Israel.

Erika Koukos zei

Dat zou ik ook het meest ideale vinden: geen slachtoffers.
Wat er ook gebeurt, elk slachtoffer is er 1 teveel. Wat dat betreft is het weer een triest verhaal.
Ik weet niet waren ze die wapens niet hebben gebruikt, er zijn wel filmpjes waar ze ijzeren staven gebruiken, dat zijn toch ook wapens.

Over welk water het exact was durf ik geen uitspraak te doen, de berichtgeving is daar erg tegenstrijdig over. En wat is nu echt neurale berichtgeving, dat is erg moeilijk te beoordelen vind ik. Theoretisch gezien kun je pas 100 % zeggen dat het neutraal is als je erbij was en dus de waarheid kent.

Anoniem zei

Zelfs als je er bij bent ervaart een ieder het anders. Ik denk dat de Israelis het heel anders hebben ervaren dan de opvarenden van het konvooi. En wie er gelijk heeft? Ik geef nog steeds het voordeel van de twijfel aan de opvafrenden van het konvooi. Zelfs als ze "kwaad" in de zin hadden, denk ik dat het oh zo machtige leger van Israel dit op een heel andere manier had kunnen oplossen, zonder zoveel doden.....

Erika Koukos zei

Het blijft heel erg moeilijk. Als Israël zo'n leger niet had zou het land niet meer bestaan. Ik weet dat veel mensen dat geen probleem vinden, ik denk daar anders over. Toch blijft het vreselijk dat er daarvoor geweld nodig is. En niet alleen daar helaas. Ieder mens zou vrij moeten kunnen leven naar zijn of haar idealen, godsdienst, op de plaats waar hij/zij wil. Dat is helaas op deze wereld niet mogelijk. Ik zou willen dat ik een oplossing had, maar die heb ik geenszins. Het enige dat ik weet is dat als ik mensen 1 op 1 spreek en leer kennen er nooit problemen zijn. Israel kan een discussiepunt zijn, maar als je elkaar blijft respecteren van mens tot mens kom je overal uit. Als dat ook een sop wereldniveau zou kunnen....