vrijdag, september 02, 2005

De autobranche

Na 2 dagen auto's kijken, samen met ingenieur Posno (gestuurd door Michael), eindelijk nog maar 2 keuzen over.
Het was dringend, daar ik eind deze maand mijn lease-auto in moet leveren. Ik heb nog geprobeerd de waardeloze VW Polo over te kopen, maar Leaseplan vraagt zulke woekerprijzen, dat zelfs ik als autobeet wel weet dat die koekdoos op wielen dat niet waard is (echt waar je wilt het niet geloven!!).
Ik moet wel zeggen dat dat auto's kijken ook niet meevalt. Het is een mijnenveld vol leugenaars, colporteurs, bedriegers, etc. En dan zijn wij alleen nog bij "betrouwbare" dealers geweest. Daarbij gevoegd de meningsverschillen tussen mijn roekeloze voorkeuren en de doordachte voorkeuren van Ing. Posno, maakten dat ik er af en toe zelfs aan gedacht heb om eens te gaan leren fietsen. Grootste verdriet was de prachtige Cabrio. Ik kon er gewoon niet meer uitkomen. Gezien de prijs, in verhouding met de ouderdom en onbetrouwbaarheid, leverde mij dat de minachtende blik op van de Ing. Die steeds vooruit stoof naar de degelijke (en natuurlijk minder flitsende) types. Uiteindelijk, na nog wat telefonisch advies van Michael en zijn autoliefhebbende collega, zijn er dus 2 over (1 te zien op bijgaande foto). En na 2 dagen vol adviezen....is iedereen nu stil! Het enige antwoord wat ik nu nog op al mijn vragen krijg: "het is jouw keuze" Dus wat moet ik doen? een occasion van 4 jaar oud met 44.000 km op de teller, Toyota en nieuwwaarde de hoogste van de 2. Bovendien ken ik iemand die bij Toyota werkt en dus goedkoop alle reparaties kan doen. Van alle gemakken voorzien, airco, geintegreerde cd speler etc. Of een nieuwe Hyundai, zelfde grootte, maar de helft minder waard dan de Toyota nieuw, ook wel airco etc. ziet er wat behoudender uit en is tevens 3000 euro duurder. De garantie van de nieuwe is 3 jaar, die van de Toyota is 1 jaar, maar waar je ook wat krijgt, je krijgt direct een vervangende auto, etc. Tevens gaat de service bij Toyota veel beter zijn (gezien bekende), bij Hyundai is dat minder en tevens vele malen duurder.
Nou ja, kortom ik twijfel en twijfel...adviezen welkom!

Gastenboek voor Baardwijk's Worldview

Geen opmerkingen: