Filmrecensie door Michael Koukos

Jaar: 2002
Land: Amerika / Engeland
Genre: Actie / Fantasy / Thriller
Cast: Christian Bale , Matthew McConaughey , Izabella Scorupco , Gerard Butler , Scott Moutter , David Kennedy , Alexander Siddig , Ned Dennehy e.a.
Duur: 101 minuten

De film begint als een echt sociaal drama. Quinn, de eerste die een draak te zien krijgt in het hedendaagse London, ziet meteen ook hoe het beest zijn moeder roostert.
Draken kweken blijkbaar nog erger dan konijnen want 20 jaar later krioelt het van de vliegende BBQstellen en is de aarde nagenoeg volledig vernietigd. Quin is ondertussen leider geworden van een kleine kolonie overlevenden die zich verschansen in een mad max-achtige nederzetting. Vreemd is overigens wel dat buiten deze nederzetting prachtige groententuinen zijn aangelegd die er ook nog eens perfect verzorgd uitzien terwijl niemand de deur uit kan.
Men laat in deze film meer van dit soort steekjes vallen maar dat kan de pret niet drukken.
De mensheid lijkt dus gedoemd om uit te sterven tot een groep Amerikaanse commando`s met modern wapentuig bij de nederzetting neerstrijkt. Aanvankelijk worden de Amerikanen en vooral hun eigenzinnige leider Zan met wantrouwen bekeken maar al gauw boeken zij de eerste successen in deze verloren gewaande strijd. De Amerikanen en de Engelse besluiten dan toch samen de stijd aan te binden met de draken die echter een stuk intelligenter blijken te zijn dan eerst gedacht.

Op de hoes zien wij massale vernietigingsscenes en massa`s draken en helicopters die met elkaar in gevecht zijn. Dit alles krijgen wij in de film niet te zien. Hoewel het dus allemaal iets minder spectaculair uitpakt blijft het een onderhoudende actiefilm. De special effects zijn zeker de moeite waard (de parachutescenes zijn bijna subliem) en zelfs de draken zien er redelijk OK uit. Ook de combinatie van de bijna middeleeuwse sfeer en de moderne wapens geven de film een apart cachet.
Erg goede film voor als je je verstand even op nul wil zetten en gewoon lekker genieten van spectaculaire actie.