maandag, april 30, 2007

Weigergemeente

Nu de koningin dit jaar niet naar Almere komt hebben wij weer gewoon een rustig dagje. Er zijn de gebruikelijke festiviteiten en daar blijft het bij.
Daarom ook alle tijd om eens te kijken naar de geschiedenis van koninginnedag.

Het blijkt dat dit pas sinds 1949 op 30 april gevierd wordt; de verjaardag van koningin Juliana (maar dat wist ik zelfs). Daarvoor werd het op 31 augustus gevierd, de verjaardag van koningin Wilhelmina.
Ten tijde van Koningin Juliana werd op 30 april een defilé gehouden. Wie herinnert het zich niet? De gehele koninklijke familie stond op het bordes van Paleis Soestdijk zich stierlijk te vervelen. Vele Nederlanders en rijksgenoten liepen langs in de kilometerslange optocht en gaven geschenken en veel bloemen, waarmee het bordes werd bedekt. Dat was saai voor hen, saai voor ons en is daarom afgeschaft. Nu kan iedereen doen wat hij wil, behalve de koninklijke familie en de slachtoffers die in de uitgekozen plaats wonen waar de familie op bezoek komt. Zou je eigenlijk als gemeente zo'n bezoek kunnen weigeren? Er zijn tenslotte ook weigerambtenaren waarom dan geen weigergemeenten?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

wisten jullie dat vorig jaar toen de koningin in almere was de verkeersdrempel [die op haar route lag] werdt verlaagt.
heb ik potverdorie jaren keer op keer mijn uitlaatje[alfa natuurlijk] op stuk gereden ,en met mij vele anderen.
je kunt het op meerdere wijze bekijken en dan maar van de zonnige kant.
mijn alfa is helaas heen gegaan[misschien komt ie nog terug met een ander leven] en anderen hebben wellichthun autootje kunen sparen.
thanks bea.

Erika Koukos zei

Helaas was Bea's route niet zo groot en zijn er nog vele automoordende drempels gebleven. Tegenwoordig zie ik steeds meer van die ronde drempels in Almere, die zijn echt funest voor je banden! Alleen al als ik mijn eigen straat uitrij moet ik er al 4 trotseren.