woensdag, maart 26, 2008

Opvallende kwal

Een menselijke kwal is vaak niet gelijk herkenbaar, deze dierlijke in ieder geval wel.

Afgelopen dagen spoelden er verschillende lila gekleurde ballonnen aan op de noordkust van Aruba met aan de onderkant prachtige paars gekleurde wol. Dit zijn Portugese oorlogsschepen. Door springtij, rond volle maan, de harde wind en de enorme golfslag werd een aantal exemplaren op de kust geworpen.
Het Portugese oorlogsschip is een bijzondere kwallensoort waarvan het bovenlichaam bestaat uit een paarse ballon die circa 15 cm groot kan worden. De onderliggende tentakels kunnen meters lang worden en een argeloze zwemmer dusdanig verlammen dat verdrinkingsgevaar reëel is.
Mocht je daar heen gaan of de opwarming van de aarde gaat sneller dan verwacht, wees dan gewaarschuwd. Mooi zijn ze wel in ieder geval.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

de tweede kamer zit vol met menselijke kwallen.

Erika Koukos zei

Niet alleen daar hoor.

Anoniem zei

Ik was op vakantie in Frankrijk en toen gingen we een dagje naar Spanje, we zaten in Zuid-Frankrijk. Dus we denken nou laten we nog heel even gaan zwemmen aan het eind van de dag. Mijn broer viel met zijn hooft op een steen en moest naar het ziekenhuis om gehecht te worden, dus ik was met mijn andere broer en mijn oom, tante en neefjes... Word ik gebeten door zo'n kwal!!

Erika Koukos zei

Bah vreselijk zeg! En verlamde de kwal je ook echt? Wat heb je gedaan? Ik hoop dta het nu weer goed met je gaat!