maandag, oktober 27, 2008

The (un)happy consumer: TESA vliegen-kom-maar-binnen hor

TESA kende ik van de ijzersterke plakbandjes, pleisters en lijmen. Toen er bij de bouwmarkt een TESA Insectstop vliegengordijn te koop stond, heb ik dit Duitse kwaliteitsproduct dan ook zonder aarzelen aangeschaft: volgens de wervende verpakkingstekst zou het eenvoudig te monteren zijn en is er geen gereedschap bij nodig. Wat wil de gemaksklusser nog meer !
Maar dat had mij eigenlijk al moeten waarschuwen, want een stevige constructie valt zonder gereedschap niet te maken. Gedurende het uitpakken van de onderdelen verbaasde ik mij ook over de lichtheid van de materialen, het leek eerder om een vlieger te gaan (zelfs het koord zat erbij) dan om een bastion om vliegend gespuis buiten te houden. Werkelijk alles lijkt van zeer fragiel plastic gemaakt te zijn.

Maar dat monteren kostte toch nog menig uurtje. De lamellen zouden handig in te schuiven zijn, zodat je de vliegenhor ook opzij kan doen. Maar dit alles is wel zo krakkemikkig van constructie dat je eindeloos bezig bent met de onderdelen in elkaar te klikken. En net als je denkt klaar te zijn, valt er weer iets uit en kun je opnieuw beginnen. Meestal sta je op zo'n moment net op het trapje om de hor af te monteren. Na veel ploeteren hing de hor dan eindelijk op z'n plekje. Gauw het handige koord gebruiken om de lamellen weg te schuiven: niet dus, het koord blijkt voor geen meter te werken en in plaats van dat er beweging in de lamellen komt, sta je algauw met een losgetrokken koord in de handen en kun je de hele boel weer opnieuw installeren. Na enige van deze ervaringen heb ik maar besloten om het koordmechanisme zoveel mogelijk te onzien. Helaas gaat het toch nog fout en komt er zelfs een stuk van de ophangrail tevoorschijn, waarna de lamel compleet uit het lood hangt. Zelfs een stekeblinde dansmug vindt nu een welkom. En ik heb het gehad met deze handige hor.
Zonder bonnetje neemt de bouwmarkt het teutoonse wangedrocht natuurlijk niet terug, maar gelukkig biedt de website van TESA de mogelijkheid om te reageren. Het is nu 3 maanden geleden dat ik daar een boodschap heb achtergelaten, heel netjes aangegeven wat de problemen zijn en of ze daar op willen reageren, maar geen enkele reactie. Voor mij genoeg reden om deze miskoop á €50,- af te schrijven en voor een degelijke hollandse hor van Bruynzeel of Hamstra te gaan.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ken het probleem. Ik heb het ook met mijn tesa vlieghor. Rijp voor de prullenbak dat ding. Als 1 vlieg ertegenaan vliegt, ligt het zootje op de grond. En het zou je verf niet beschadigen van je houtwerk, nou mooi dus dat ik met het weghalen de verflaag eraf trok!!
Grootste flop van tesa, die toch normaal wel goede producten heeft. Maar de hor van hun moet niemand kopen: kortom faalsysteem!

TESA HOR SUCKS zei

Beste anoniem, bedankt voor je deelnemende reactie. Deze hor is een echt flutproduct, inderdaad rijp voor de prullebak !! Zeker geen Duitse degelijkheid !!
Dat bij klachten de fabrikant doet alsof z'n neus bloed, is helemaal een aanfluiting. Een schande voor de merknaam TESA !!