donderdag, april 01, 2010

Japan I; taalproblemen


Van onze speciale correspondent uit Japan

Japan is een omgeving die enerzijds vertrouwd overkomt, doordat alle technologie en techniek westers aandoet, maar paradoxaal genoeg is de bevolking dat niet, waardoor je als nuchtere Nederlander toch vaak op het verkeerde been wordt gezet. Vooral de taal blijkt een enorm struikelblok te zijn.

De Japanners zijn overigens erg aardig en willen een stuntelende buitenlander maar al te graag behulpzaam zijn, maar omdat bijna niemand buitenlandse talen spreekt, komt er vaak weinig van die goedbedoelde hulp terecht. Zo heb ik al een keer mijn eten koud zien worden omdat de serveerster ondertussen probeerde uit te leggen dat het restaurant binnen een uurtje zou gaan sluiten. Ook in de winkels kan alles wel eens lang duren.

Mijn woordenschat Japans schiet niet op, de taal beklijft voor geen meter. Gelukkig staan er vaak plaatjes bij de gerechten en ook wijs ik wel eens naar het voedsel van tafelburen, als dat er smakelijk uitziet, en dat bleek tot nu toe in werkelijkheid ook altijd zo te zijn. Met gebarentaal en vriendelijk knikken kom je gelukkig ook een heel eind, heb ik gemerkt.

Wordt vervolgd

Labels: Japan, restaurant, Japanse taal, technologie, techniek, buitenlanders, Japanners

Geen opmerkingen: