vrijdag, april 23, 2010

Hoe komt NCRV's Man bijt hond aan informatie?

De redactie van Man bijt hond komt, net als veel programma's, aan informatie door het internet af te zoeken. Alleen kennen zij, i.t.t. veel andere redacties weinig fatsoensnormen.

Zo kreeg ik onlangs een reactie op het stukje over Jozef van den Berg, van een redactrice van NCRV's Man bijt hond, Annemarie Bouwman. Het was een wat kortaf stukje waarin zij mij vraagt om een adres/ telefoonnummer van Jozef van den Berg. Daar mevrouw Bouwman drs. in de journalistiek is, verbaasde mij eerst al de enorme hoeveelheid taalfouten in haar vraag. Nog vreemder is dat zij weinig bekend is met de begrippen onderzoek en ethiek. Ik heb haar namelijk geantwoord dat ik eerst wil weten waar het precies over gaat, zodat ik, alvorens de gegevens van een kluizenaar openbaar te maken, aan Jozef kan voorleggen of hij wel of niet gediend is van zo'n NCRV invasie. Vanzelfsprekend kon mevrouw Bouwman het fatsoen niet opbrengen om daarop te reageren, in plaats daarvan heeft zij nog tientallen keren mijn blog bezocht om dan zelf de informatie maar te zoeken. Heel dom natuurlijk, want als zij de moeite had genomen de stukjes over Jozef eerst te lezen, had zij al geweten waar hij woont (dit is namelijk geen geheim, honderden bezoekers weten dit). Een telefoonnummer staat vanzelfsprekend niet vermeld, en er is lijkt mij ook geen enkele reden dit aan zulke onfatsoenlijke nieuwsjagers prijs te geven. Dat er nog maar veel honden vrouwen mogen bijten.

Label: NCRV, Man bijt hond, Annemarie Bouwman, Jozef van den Berg, journalistiek, ethiek, onderzoek, nieuws

3 opmerkingen:

Cor zei

Begrip voor de privacy is dan toch ook al bij dat soort programma's ver te zoeken.
Het daarna helemaal niet meer reageren vind ik ook nog eens onfatsoenlijk.
Goed dat je hier ruchtbaarheid aan hebt gegeven.
Groeten,
Cor

Unknown zei

Goed verhaal van je. ik hoop dat die Annemarie dit zal lezen en er vervolgens een item voor man bijt hond over gaat maken.

Unknown zei

Goed verhaal. ik hoop dat die Annemarie nu een item gaat besteden voor man bijt hond over dit onderwerp, hoe onbeschoft om te gaan op de zoektocht naar items.