zondag, juli 05, 2009

Festival Afrique Carib Stadhuisplein Almere

Gezien de tropische temperaturen van de laatste dagen past het Festival Afrique-Carib, dat vandaag in Almere wordt gehouden uitstekend. Een en ander is georganiseerd door de Afrique-Carib Breathtaking Foundation, met het festival pogen zij een muzikaal platform te creëren waarbij uiteenlopende bevolkingsgroepen op verschillende wijze met elkaar in contact kunnen treden, informatie uitwisselen en ervaringen kunnen delen. Een mooi initiatief en streven in ieder geval.

Wat mij het eerste opviel was het fotografieverbod (Filming, taken pictures of the performance of any artists is strictly forbidden!), dat er natuurlijk om vraagt om overtreden te worden. Na dit ten uitvoer te hebben gebracht, pal naast een groepje groot uitziende evenementenbeveiligers, gebeurde er niets. Ik zou ook niet weten waarom je geen foto's mag nemen.

Wat mij in tweede plaats opviel was de sfeer, of eigenlijk de vaststelling dat die er niet was. Ergens past de hele setting van het Stadhuisplein gewoon niet bij dit soort festivals. Het blijft het Stadhuisplein, kaal, kil en vooral heel groot, waardoor de Afrikaanse mark, aan het andere eind van het plein dan het podium, geheel in het niet viel.

De muziek klonk op zich uitstekend, maar daar moet je van houden. In de middag bestond het publiek dan ook alleen nog maar uit een handjevol rasta's. Een bevolkingsgroep die wel oververtegenwoordigd was, was die van de insectachtigen. Het plein zag zwart van een soort kruising tussen een vliegende mier, mug en vlieg. Ik weet niet wat het was maar het was ontzettend irritant, ze waren ook uiterst moeilijk van gezicht en lijf af te slaan. Daarom kon ook ons laatste aktiepunt geen doorgang vinden, het eten van een overheerlijke kabrita. Er stonden veel geweldig uitziende kraampjes, maar helaas met de irritante vliegen was het niet echt aantrekkelijk om er te eten.

Jammer want het festival heeft op zich best potentie en de organisatie verdient deze toch enigszins teleurstellende entourage zeker niet. Misschien volgende keer op Almeerderzand?

Programma:
12:00 - 12:40
CSI (Steelpan,
T&T, UK)
12:45 - 13:30
Maikal X (Reggae, NL)
13:30 - 13:40
Flexclusive (Hip Hop, NL)Music
13:50 - 14:20
La Fiesta (Allround,
Curaçao, Suriname, NL)
14:25 - 15:10
Soca Twins (Soca, Germany)
15:15 - 16:15
Prince Malachi feat. RasItes (Reggae,
Jamaica / UK)
16:15 - 17:00
Conquering Lion (Reggae, St. Maarten,
UK)
17:05 - 18:05
Junior Kelly feat. Roots Harmonics Band (Reggae,
Jamaica)
18:10 - 18:25
Celebration Time
18:30 - 19:30
Conjunto Latinos (Kaseko, SU / NL)
19:30 - 19:55
El Che (Dominicaanse Republiek)
20:00 - 21:00
Benicia feat. Mercadonegro (Cumbia & Salsa
,
Colombia)

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb uitermate genoten van dit festival. Vond de sfeer goed en opkomst heel goed-vooral tijdens Junior Kelly/Conjunto Latinos en Benicia (maar toen was jij zeker al weg). En zoals je zegt-je moet er van houden - met zo'n diversiteit aan muziek zal je best wel lastig zijn om tevreden te kunnen stellen. Wat voor genres/artiesten vindt jij wel leuk?

De vliegende mieren-tja-is een teken van een vruchtbare zomerse dag...was wel irritant ja-maar moet je mee dealen.

De kraampjes waren divers en mooi. Heb nog kralen/mooie hoeden kunnen kopen...Het eten was overheerlijk-ik heb ghanees gegeten/nog nooit eerder gedaan.

En wat betreft fotografie en filming/dat hoort erbij als je met bepaalde artiesten te maken heb. I think they just took the save road!

De organisatie/het festival ziet er steeds professioneler uit en dat moet zeker beloond worden met goede recensies. Ik kom er al vanaf het tweede jaar en wordt er steeds weer vrolijk van. Afrique-Carib mag blijven!!!

O ja-en ik ben geen rasta.

FiYah zei

Hier een foto van het "handje vol Rasta's" die er 's middags waren.

http://img186.imageshack.us/img186/7397/img1020m.jpg

Erika Koukos zei

@anoniem
Oh maar ik vond de muziek wel leuk hoor. Ik hou van heel veel verschillende soorten muziek.
Zijn het echt vliegende mieren? Ik had eigenlijk geen idee wat het waren.
Verder ben ik het helemaal met je eens dat het festival Afrique Carib in Almere moet blijven.

Erika Koukos zei

@FiYah
Dat ziet er inderdaad een stuk drukker uit dan de eerste uren. Gelukkig maar, dat betekent dat er veel belangstelling is voor het festival en het dus goed is dat het gehouden wordt.

Kilimanjara zei

Ik heb enorm genoten v/h festival afgelopen zomer op de Esplanade. De sfeer zat er heel goed in.
Het enige is dat ik vind dat er iets meer Afrique artiesten mogen komen maar ik begreep v/d organisatie dat ze dat een beetje afwisselen. In ieder geval leuk dat er een kompa artiest was toch een stroming die je niet vaak hoort live. Althans ik niet.

Ook een leuke tip: Africa Night Almere. Zie wwww.africanight.nl
Ook dicht bij het centrum in Partycentrum The Lake en net zo gezellig!