maandag, juli 27, 2009

A (H1N1) Paniek voor niets

Eigenlijk dacht ik afgelopen week ook dat ik Mexicaanse griep had. Ik had alle symptomen. Toen deze echter na een dag of twee weer wat wegtrokken besloot ik toch maar geen alarm te slaan, want het bleek allemaal wel mee te vallen.

Volgens de Franse professor medische wetenschappen Bernard Debré is de Mexicaanse griep ook helemaal niet gevaarlijk en wellicht zelfs iets minder gevaarlijk dan de normale seizoensgriep. Alles wat gedaan wordt is volgens hem alleen paniek zaaien en angst aanjagen. Het enige is dat het virus zich erg snel verspreid, maar het blijft maar een griepje en het gaat niet om het Ebola- of Marburgvirus, want dan zou enige paniek toch wel op zijn plaats zijn lijkt mij.

Debré vindt dat de overheden "geen andere keus" hadden dan zo draconisch op te treden "nadat de Wereldgezondheidsorganisatie met dagelijkse berichten en veelvuldige persconferenties de paniekknuppel in het hoenderhok had gegooid. Maar de regeringen dragen wel schuld "door te bezwijken voor de politieke overmediatisering van de gebeurtenis".

Geen opmerkingen: