Het lijkt de laatste weken alsof het allemaal in Mexico gebeurt, de Mexicaanse griep, aardbevingen, het bezoek van Wimlex en zijn ma. Geen gebeurtenisen om jaloers op te zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze in Mexico nog steeds het oud-katholieke ritueel van exorcisme uitvoeren.
Exorcisme komt er nog veelvuldig voor en wordt over het algemeen door katholieke priesters uitgevoerd. Alleen al in Mexico-City zijn 7 katholieke priesters aangesteld om duivels uit de drijven. Jesus Aguilar is er een van. Aguilar is er zeker van dat alle zaken die hij ter behandeling heeft aangeboden gekregen echt waren. De meeste gevallen zijn tussen de 16 en 50 jaar. Vaak voorkomende oorzaken van bezetenheid zijn bekeringen tot cults en recent nog het "feest" van Dias de los Muertos op 2 november, de doden keren dan voor enkele uren terug om en paar uur met hun familie door te brengen, waar dus niet iedereen van opknapt.
Eerst wordt er een heleboel gebeden, waarna het slachtoffer met touwen aan de kerkbank wordt vastgebonden. De temperatuur schijnt dan te dalen, de omstanders voelen koude rillingen, de bezetene gaat juist zweten en schuimbekken. De priester begint met het maken van het kruisteken over zichzelf en over de overige aanwezigen. Vervolgens besprenkelt hij iedereen met wijwater. Na de inleiding bidt de priester tot God en richt zich vervolgens voor het eerst rechtstreeks tot de demon. Hij beveelt de onreine geest zijn naam te onthullen en hem in alles te gehoorzamen. Krachtens Christus' sterven en opstanding draagt de priester de demon op diens kwetsende activiteit te staken. Hierna legt de exorcist zijn hand op het hoofd van de zieke. Nu volgt de woorddienst. De priester leest richting de bezetene uit Johannes 1:1-14, Marcus 16:15-18, Lucas 10:17-20 en Lucas 14:14-22.
In het volgende gedeelte van het ritueel vinden de eigenlijke exorcismen plaats. De priester spreekt er drie uit. Zij zijn gericht tot de kwade geest zelf, die onder meer als 'oude serpent' en 'losbandige draak' wordt aangesproken. De demon wordt eraan herinnerd hoe in de bijbelse geschiedenis God over het kwade zegeviert en hoe Hij zijn getrouwen beschermt. Tijdens deze bezwerende formules maakt de exorcist kruistekens op verschillende lichaamsdelen van de zieke. Na het eerste en het tweede exorcisme volgt een plechtig gebed tot de Vader. Na het derde exorcisme wordt de Lofzang van Maria, het Magnificat, gebeden. Ondertussen wordt er met wijwater besprenkeld.
Na het Magnificat volgt het Onze Vader, een gebed, een lofprijzing, een zegenbede en de Lofzang van Zacharias. Na een korte lofprijzing volgt nog de Geloofsbelijdenis van Athanasius, een psalm naar keuze en een slotgebed tot de Vader.
Het uitdrijvingsritueel kan uren in beslag nemen. Toch is het voor deze mensen een noodzakelijk ritueel, zij geloven namelijk dat als iemand in bezeten toestand overlijdt, deze persoon de kans op verlossing verliezen. Een van de eerste tekenen dat iemand bezeten is blijkt te zijn dat de slachtoffers dan wat grof in de mond worden.
Bronnen
Internet Broadcasting
WGAL
Katholiek Nederland
Labels: priester, Mexico, duivelsuitdrijving, katholiek ritueel, exorcisme, Willem Alexander, staatsbezoek koningin, Dias de los Muertos, demon, Evangelie
1 opmerking:
Bezetenheid en exorcisme behoren net als zoveel uitersten tot hetzelfde morfologische veld.
Wie het links laat liggen krijgt er nooit mee te maken maar wie er contact mee zoekt..gaat "a hell of a ride" tegemoet
Een reactie posten