vrijdag, november 27, 2009

Toyota; van de ratten besnuffeld

Na een kleine ramp hedenochtend, is eindelijk duidelijk geworden wat er met mijn Toyota aan de hand is. Deze blijkt namelijk een bewoner te hebben, die niet van plan was deze woning voorlopig nog te verlaten.

Al sinds het mysterieuze lampje in de Toyota zijn licht laat schijnen, gaat Michael altijd met mijn auto naar zijn werk, omdat hij toch alleen een korte afstand naar het station rijdt. Vanochtend echter stond Michael binnen enkele minuten weer terug binnen. De Toyota bleek midden op straat gestrand te zijn. Nadat de motor geheel op hol sloeg was er niets meer mee te beginnen. Helaas voor de buren die naar hun werk moesten kon er niemand meer in of uit de straat en liet de ANWB nog wel een uurtje op zich wachten. Uiteindelijk is Michael toch maar naar zijn werk gegaan en bleef ik in de stromende regen wachten. Gelukkig bleek dat er meer aardige mensen bestaan dan je zou denken, een voor mij onbekende buurvrouw nodigde mij uit om bij haar binnen te wachten. Daar maakte ik een heel kinderen-naar-school-krijgen ochtendritueel mee en bedacht mij dat ik erg gelukkig was met een kapotte auto, er blijken ergere dingen te zijn, die ook nog dagelijks gedurende zo'n 18 jaar terugkeren. Opgelucht door zoveel geluk nam ik afscheid van de heel wat minder fortuinlijke buurvrouw.

De ANWB had het snel gezien, het was het gasklephuis dat was blijven hangen. Dit zou elk moment weer kunnen gebeuren dus helaas werd het toch een garage. Gelukkig kreeg ik van oud-collega Richard een goede tip en dus is Toyota daar nu voor een spoedoperatie. De dokter heeft inmiddels gebeld met de diagnose en zelfs de dokter, die al 50 jaar in het vak zit, had dit nog niet eerder meegemaakt. Ik blijk namelijk niet de enige eigenaar van de Toyota te zijn, er woont ook nog een rat in mijn motor. Die had alle leidingen, buizen, etc. volgepakt met een grote voedselvoorraad voor de winter; noten, zaden, en al wat een rat nog meer de winter doorhelpt. Om warm bij de kachel te zitten had de rat ook maar even het oliefilter doorgeknaagd.
Al de aderen van Toyota moeten nu ontstopt worden en daarna valt een voorspoedig herstel te verwachten.

Wel vraag ik mij nu af wat met de rat te doen, want zo gauw ik die auto weer terugzet zal hij weer zijn huis willen betreden. Ik zal mij nog beraden wat te doen; aangifte bij de politie of gewoon het recht in eigen hand nemen.

Update
De Toyota loopt inmiddels weer als een zonnetje. De garagetip was ook super, erg aardige, vakbekwame mensen en een eerlijke prijs: Garage Munier & Zn in Almere. Ze hadden ook nog een goede tip om al dit rattenleed te voorkomen: een wc blokje in de motorkap hangen. Nadeel hiervan is dat mijn auto daarna direct werd uitgescholden voor Toyota Harpic.

Labels: Toyota, Almere, ANWB, garage, ratten in motorkap, betrouwbare garage Almere

2 opmerkingen:

Ab Janssen zei

"...die ook nog dagelijks gedurende zo'n 18 jaar terugkeren"
:-)))

Erika Koukos zei

Niet met zo'n vreselijke wc fris geur hoor :-)