woensdag, november 22, 2006

Theologen stemmen links, liefst groen

Over een half uurtje is het zo ver, dan mogen wij weer met zijn allen naar het stemlokaal. Dat klinkt officieel, maar in de praktijk staan de meesten, zoals ik, in de rij op een schooltje, waar het naar krijt en zure melk stinkt.

Gelukkig kan ik gewoon in Almere stemmen, want in Nijmegen wordt je volgens mij gestenigd als je niet links stemt. En links is daar echt links, zelfs Woutertje wordt daar als rechts gezien.
Gisteren vielen mij dan ook 2 zaken op in Nijmegen; op de aanplakborden hingen alleen linkse partijen en, meer schokkend, op de verdieping van Theologie, Religiestudies hingen posters van Groen Links. Een stelling zegt dat "een echte theoloog links stemt". Dan kennen zij vast het gebod in de bijbel "Gij zult in het zweet uws aanschijns uw brood verdienen" niet. Deze zinsnede uit de bijbel betekent namelijk niet dat je kunt genieten van een uitkering maar moet werken voor je geld en ik ontkom niet aan de indruk dat onder de linkse stemmers de minste mensen met een baan zitten.

Toch ga ik deze verkiezingen ook iets stemmen wat ik mijn hele leven nog niet gestemd heb: namelijk op Balkie. Reden is dat de VVD mij wat te radicaal wordt de laatste tijd. Ja, ja, ook bij mij komt wijsheid met de jaren, al heeft dat wat lang geduurd.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Balkie is toch ook theologisch verantwoord?

Erika Koukos zei

Dat lijkt zo, maar blijkt niet zo te zijn

Anoniem zei

Jaja, de mensen hebben weer eens rood gekozen... omdat dat nu eenmaal de kleur van Sinterklaas is.....en de zwarte Piet??? die gaat zoalsaltijd weer naar de werkende mensen.

Erika Koukos zei

In ieder geval gaat dan de economie niet ten onder.