vrijdag, november 03, 2006

Bejaarden SM

Er zijn bejaarden en bejaarden, en sommigen kunnen niet zoveel meer hebben.
In Bergen op Zoom is hun incasseringsvermogen wel erg laag en daarom heeft het verpleeghuis ABG in het Nederlandse Bergen op Zoom opdracht gegeven vijf schilderijen met sadomasochistische inslag van kunstenares Dinny Brouwer te verwijderen.

Bewoners werden volgens de directie 'angstig' van de zelfportretten, waarop de kunstenares zelf veelal gekneveld is te zien. De andere schilderijen, gelijk ook de minst interessantste, landschappen en balkongezichten, mogen blijven hangen.

De werken hangen in de galerij, een gang waar veel bewoners en bezoekers van de dagbehandeling langskomen. Woordvoerder Jos Huffmeijer: "Die blijken zeer heftig op de schilderijen te reageren. De kunstenares reageerde verontwaardigd: "Mijn werk is vantevoren gezien. Er is afgesproken dat ik drie maanden in het ABG mocht exposeren. Na elf dagen kreeg ik echter een telefoontje. Of ik de schilderijen wilde weghalen." De kunstenares zegt zich er bij neer te leggen en de schilderijen een dezer dagen te verwijderen.

Als ik op Dinny's site kijk moet ik inderdaad concluderen dat het incasseringsvermogen van de Bergse bejaarden beneden het nulpunt ligt, de meeste zelfportretten zien er niet anders uit dan het lichaam dat de bejaarden zelf elke dag in de spiegel zien. Misschien moeten in het ABG ook alle spiegels weggehaald worden?

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Bwaahh,..ik zou het zelf niet in huis nemen maar zo schokkend is het inderdaad niet....

Erika Koukos zei

welnee, maar ze hebben daar kennelijk niets anders om zich aan te ergeren. Gelukkige bejaarden dus in Bergen op Zoom.

Anoniem zei

Mwoh, moeten dementerende oudjes (waarvan sommige met oorlogsverleden) nou per se tegen geknevelde en vastgebonden vrouwen aankijken om te bewijzen dat ze nog wel incasseringsvermogen hebben?

Erika Koukos zei

Nee, ze hoeven toch niets te bewijzen? Maar als je op zo'n leeftijd bent is het misschien juist tijd om alles wat meer met een korreltje zout te nemen. Tenminste ik hoop als ik zo'n leeftijd bereik dat ik alles wat meer op zijn beloop zal kunnen laten. Wijsheid komt met de jaren zeggen ze....

Anoniem zei

Je hebt een romantisch beeld van de wijze oudere die alles laconiek aan zich voorbij laat gaan en zich niet druk maakt om een provocerend schilderijtje. Maar die mensen wonen thuis.
De mensen die in een instelling wonen zijn vaak verward, beginnend dementerend, en dat is op zichzelf al angstaanjagend genoeg (bv steeds "onbekende" mensen die op jouw kamer komen en aan je zitten). Heb je wel eens een bange huilerige 80-jarige gezien die niet snapt waarom haar (al lang overleden) man "ineens" weg is? Wat is er zo erg aan om die mensen een rustige veilige omgeving te bieden? Ik zie niet in waarom er per se boeien en maskers opgehangen moeten worden, omdat arrogante jongeren vinden dat ze dat maar met een korreltje zout moeten nemen.

Erika Koukos zei

Laat de ouderen in verpleeghuizen dat niet horen! Ze zouden je stenigen. Er wonen namelijk ook heel veel ouderen in verpleeghuizen die nog een uitstekend verstand hebben en zeker niet demneteren, zij hebben de pech een lichamelijk gebrek te hebben dat opname noodzakelijk maakt.
En bedankt voor het compliment, maar ik reken mijzelf (over een maand 40 jaar) niet meer tot de jongeren, helaas :-)