vrijdag, november 17, 2006

Filmrecensie The Da Vinci Code

Door Michael Koukos

Regie: Ron Howard
Cast: Tom Hanks (Robert Langdon), Audrey Tautou (Sophie Neveu), Ian McKellen (Sir Leigh Teabing), Jean Reno (Bezu Fache), e.a.
Speelduur: 149 minuten

Het was lang wachten op de verfilming van `s werelds meest overschatte boek maar eindelijk was het dan zover.
Wij gaan er van uit dat iedereen die niet als een kluizenaar leeft ondertussen wel weet waar het verhaal over gaat.
Het begin schets duidelijk dezelfde sfeer als het boek. Het valt meteen op dat de beelden prachtig zijn dus wat dat betreft kon de film van in het begin al niet meer stuk.
Van een mooie tafel alleen valt echter niet te eten.

De film heeft te lijden onder vreemde tempowisselingen. Daar waar de snelheid in het begin het verhaal nog ongeloofwaardiger maakte dan het al was (het traject dat de stervende curator af heeft gelegd kan zelfs een gezonde triatleet niet aan), versloft de film vervolgens in een moeras van veel te lange dialogen en te dun uitgesmeerde scenes. De overgang wordt,...toevallig of niet, aangegeven door de 5 minuten durende commercial van Smart die schaamteloos in de film verweven zit.

Vervolgens begint het allemaal wat lang te duren.
Vooral voor wie het boek gelezen heeft mag het allemaal wat minder uitgewerkt.

Langdon, die ook in het boek als personage niet veel voorstelt, wordt weliswaar goed neergezet door niemand minder dan Tom Hanks.
Ook Jean Reno komt met zijn irritante Franse accent goed uit de verf als Fache. Sophie wordt dan weer vrij slapjes neergezet als gewoon een vrouw die kan auto rijden.
Het prachtige visuele aspect en de redelijke acteerprestaties kunnen het geheel echter niet redden.
Howard heeft dus de unieke kans laten liggen om van een waardeloos boek een knappe film te maken,......jammer.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ook al vond ik het boek niet slecht, gewoon redelijke middelmaat, als ik zo jouw review lees, ben ik blij dat ik de film niet heb gezien, ook al heb ik die wel gedownload.

Anoniem zei

Ik ben blij dat ik je daarvan heb kunnen behoeden :)