maandag, april 28, 2008

Scientology cruiseschip Freewinds blijkt asbestsloep 17:40

Omdat de Scientology kerk gelooft dat het individu een onsterfelijke geest is dat een lichaam heeft, maakt het voor hen blijkbaar niet uit wat er met het milieu en onze aardbol gebeurt en nog minder wat de toekomst van niet- Scientologyleden zal zijn. Bij het verwijderen van plafond en panelen van het cruiseschip Freewinds, het schip van de Scientologykerk, is er blauw asbest in de vorm van spuitasbest naar beneden gekomen.

De Freewinds heeft Willemstad (Curacao) al 20 jaar als thuishaven. Het staat bij velen bekend om de gratis cruises (we weten nu wel waarom) die er mee te maken zijn . Het werd mij een aantal jaren geleden nog aanbevolen door een dame op leeftijd, dezelfde dame die mij een zeer smerig restaurant aanraadde, omdat je daar een gratis voorgerecht kreeg. Het restaurant heb ik nog geprobeerd, voor de gratis ideologische cruise heb ik bedankt.

Scientology was de werkzaamheden aan de Freewinds al met eigen personeel op de Matheywerf in Otrobanda begonnen, later kwam daar personeel van de Dokmaatschappij Curacao bij.
Voor het gemak heeft de controversiele kerk het vrijkomen van het asbest maar verzwegen.
De Dokmaatschappij moest van de inspecteur horen dat het schip asbest bevatte. De kapitein heeft verklaard er wel eerder van op de de hoogte te zijn geweest.
Stof van blauw asbest is zwaar kankerverwekkend. De door de stof veroorzaakte ziekten manifesteren zich vaak pas tientallen jaren nadat iemand is blootgesteld aan de stof. Genezing is nauwelijks mogelijk.

De Dokmaatschappij heeft de werkzaamheden aan het schip gestaakt. Het schip wordt verzegeld en er komen metingen en onderzoeken door experts aan de romp en de omgeving van het schip.
Na een spoedberaad is besloten de gemeenschap meteen te informeren ter voorkoming van onjuiste berichtgeving en paniek. Alle aanwezigen op de persconferentie zeiden het te betreuren dat de werknemers het nieuws via de media moesten vernemen.
Deze week krijgt het personeel een update en geeft de GGD informatie over mogelijke gezondheidsklachten waarop de werknemers alert moeten zijn. Maandag zal pas blijken hoeveel dokpersoneel mogelijk blootgesteld is aan de asbest. Er worden medische check-ups en indien noodzakelijk ook bezoeken aan longartsen geregeld.
Het woord Scientology betekent letterlijk "de studie van de waarheid", bekeerlingen betalen zich blauw (asbest) aan de peperdure cursussen die zij verplicht moeten volgen. Blijkbaar blijft het bij studie alleen, met de uitvoering neemt de beweging het niet zo nauw.

1 opmerking:

Henk de Vries zei

Hoi Erika,

Geen idee of je berichtje zult lezen, ruim 6 jaar na dato, maar wie weet. Het is voor het eerst dat ik je artikel lees, dus vandaar...

Ik ben de auteur van scamofscientology.nl en mijn ietwat aparte hobby 'Scientologywatching' omvat ook lobbyen bij overheden om wat actiever op te treden tegen deze club en dan met name de mensenrechtenschendingen op de Freewinds. Heel veel heb ik helaas nog niet bereikt, behalve dat er nu toch maar wel een wet geschreven wordt voor de bescherming van zeelieden op de BES eilanden. Ik stuurde daar zojuist nog wat mailtjes over rond; vandaar dat ik na een Google actie alsnog bij jouw artikel belandde.

Hoe dan ook, de nasleep van dit asbest incident (en dan vooral het ontbreken daarvan) heeft mij altijd hogelijk verbaasd. De Jongh-Elhage en haar voorganger hebben een paar maanden later zelfs lyrisch gesproken bij de herdoop van het schip.

Wellicht dat je je nog iets herinnerd van hoe dit toendertijd gelopen is? Ik was in ieder geval niet op de hoogte van een aantal details in je post.

Ik hoor het wel, mocht je eventueel nog wat herinneringen of contacten hebben,

Alvast bedankt voor je aandacht,
Met vriendelijke groet,
Henk de Vries