dinsdag, oktober 11, 2005

Ellende verbroedert

Na de verwoestende aardbeving in Pakistan heeft India hulp aangeboden, welke door Pakistan is geaccepteerd. Hopelijk het begin van meer samenwerking tussen de rivalen. Jammer dat hier zo'n drama voor nodig was. Als alles weer "normaal" is blijft er in de praktijk meestal weinig meer van samenwerking over.
De aardbeving in Pakistan had een geschatte diepte van 10 kilometer. Doordat de beving relatief dicht onder het aardoppervlak gelegen was, zal de intensiteit van de trillingen in het epicentrale gebied zeer groot geweest zijn. De geringe diepte heeft ook als gevolg dat de omvang van het gebied met zeer grote schade beperkt is. De aardbeving komt voort uit de botsing tussen de Indo-Australische plaat met de Eur-Aziatische plaat.

Ik probeer mij voor te stellen hoe het zou zijn een aardbeving. Maar (gelukkig) is dat nauwelijks voor te stellen. Je denkt altijd dat je naar buiten moet als je zoiets meemaakt, maar ooggetuigenverslagen zeggen allemaal dat het zo snel gaat dat je vaak geen tijd meer hebt om uit een gebouw te komen.
Maar ik vond op internet het volgende advies:
Wat moet je doen bij een aardbeving?
Binnen blijven en dekking zoeken onder bijvoorbeeld een tafel, onder de trap of in de deurpost. Ga niet tijdens een aardbeving bij het raam staan of naar buiten lopen in verband met naar beneden vallende dakpannen, stukken glas of schoorstenen.
Dus ja, wat is nu wijsheid? Binnen blijven of naar buiten gaan?

Ik heb even wat rondgekeken op een paar sites en het is letterlijk schokkend om te zien hoeveel aardbevingen er op een dag plaatsvinden. Niet allemaal zo groot en verwoestend, maar toch.

In 1935 ontwierp de Amerikaanse seismoloog Charles Richter zijn magnitudeschaal. Deze is gebaseerd op de sterkte van de trillingen, zoals die gemeten wordt op het seismogram. De magnitude wordt berekend aan de hand van de grootte van de uitslagen van de registratie van de aardbeving. Magnitude is de maat waarmee de sterkte van een aardbeving wordt weer gegeven. Omdat aardbevingen grote variaties in sterkte hebben, zijn de magnitudeschalen logaritmisch. Er zijn verschillende magnitudeschalen. De bekendste is de magnitude van Richter. Andere schalen zijn Momentmagnitude, oppervlaktegolf-magnitude (surface wave magnitude) en ruimtegolf-magnitude (body wave magnitude).

Gastenboek voor Baardwijk's Worldview

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Erika,
Nog bedankt voor het plaatsen van mijn link! Een link terug daar ga ik aan werken op mijn "Other links" pagina.

Ik ben in Mexico(stad) geweest een aantal jaar geleden. Ik logeerde daar bij Mexicanen. Ik was er nog geen uur en had m'n eerste aarbevings-ervaring te pakken, dat was best even schrikken als alles begint te schudden, rinkelen en bewegen. Mijn eerste reaktie was ook om naar buiten te rennen, maar iedereen bleef rustig zitten en probeerde me tot rust te stellen.
Blijkt dat daar dagelijks meerdere lichte aarbevingen voorkomen.
Heb ook nog overblijfselen gezien van de aardbeving van 1985.

Leuke Blog en ik kom zeker vaker even lezen ;-)
Groetjes van Tom.

Erika Koukos zei

Hoi Tom,

Wat een ervaring!
Het zou dus toch het beste zijn om te blijven zitten?
Inderdaad als ze dat zo vaak meemaken zal het vast wel "wennen". Al blijft het eng voor die mensen dat de kans bestaat dat er nog weer een grote aardbeving zal komen. Ik vermoed dat ik daar dagelijks bang voor zou zijn, maar die mensen zullen anders in het leven staan, daar kan ik vast nog veel van leren.

groetjes,

Erika