Filmrecensie Slumdog Millionaire

Door Michael Koukos

Regie: Danny Boyle
Cast: Dev Patel (Jamal Malik), Madhur Mittal (Salim), Freida Pinto (Latika), Anil Kapoor, Prem Kumar (presentator), Irrfan Khan, (Police Inspector)
Speelduur: 120 minuten
Jaar: 2008

Jamal, een eenvoudige theejongen, staat op het punt om 20 miljoen te winnen in "Who Wants To Be a Millionaire?" en wordt ervan verdacht vals te spelen. De politie houdt in India niet van half werk want om de waarheid boven water te krijgen wordt Jamal zelfs gemarteld. Nu lijkt dat gegeven op zich wel er ongeloofwaarding in een land waar je elke politieagent voor een euro kan omkopen, maar soit.
Uiteindelijk blijkt Jamal toch bereid om de vragen van de inspecteur te beantwoorden. Blijkt dat elke gestelde vraag hem doet terugdenken aan een gebeurtenis uit zijn tot dan toe vooral ellendige leven.

Wanneer Jamal meespeelt in het programma is hij 18 dus de fashbacks worden door een jonger acteurtje gespeeld en dit klopt niet helemaal. Jamal wordt in allel eeftijden zeer goed neergezet maar morfologisch kan de jonge Jamal niet uitgroeien tot de oudere versie....zelfs de huidskleur is verschillend. Ook vreemd is het feit dat de wel erg dubieuze presentator van het programma na het stellen van de voorlaatste vraag samen met de kandidaat de WC`s visiteert. Al deze kleine onwaarschijnlijkheden doen echter niet veel van het geheel af.

Het hele verhaal is origineel te noemen, het camerawerk is schitterend en in de film zit voor elk wat wils. Er is actie, drama, romantiek en een behoorlijk aantal misstanden in India worden op de korrel genomen zonder dat alles erg zwartgallig wordt. Hoewel de film een aantal geweldadige elementen bevat zijn zelfs deze stelselmatig smaakvol in beeld gebracht.
Eigenlijk hebben wij dus onderaan de streep toch met een Bollywoodfilm te maken, het langverwachte typische massadansje heeft men er voor de volledigheid nog even achteraan geplakt. Toch zijn er ook heel wat Hollywoord elementen verwerkt waardoor alles er wat realistischer uitziet, ook de soundtrack is niet volledig Indiaas en geeft deze productie een wat westersere uitstraling mee.

Met 8 Oscars is deze film behoorlijk over het paard getild maar dat neemt niet weg dat het een wervelende productie met een hoog feelgood gehalte is geworden.