maandag, maart 02, 2009

(Un)happy consumer: Vistaprint en anderen vaak onterecht door Tros Radar op de korrel genomen

Een tijdje terug hadden wij toevallig nog eens een keertje Tros Radar aanstaan.
Wat wij zoal te zien kregen stemde ons niet bepaald vrolijk. Antoinette Hertsenberg, de heldin van Tros opgelicht stond als altijd getooid in haar grefopakje (lange rok en laarzen) de verkiezing van de Loden leeuw aan te kondigen.

Al jaren is de consumer enthousiast klant bij Vistaprint. Dit is ook niet zo gek want voor bijna scratch kun je er professioneel ogend drukwerk laten maken.Regelmatig krijgen wij nieuwe aanbiedingen in de mailbox en laten wij wel wezen, het drukken van de kaartjes is op zich gratis, je betaalt alleen de verzendkosten en eventueel een kleine extra bijdrage als je ze bijvoorbeeld in glans wil. Je vraagt je af hoe een bedrijf op deze mannier kan blijven overleven maar, zij doen het wel. Een nog prangendere vraag is welke schooier op het idee komt om Radar te bellen omdat hij boos is, dat hij na een uur met de layout te kloten, erachter komt dat hij voor het versturen van gratis visitekaartjes verzendkosten dient te betalen.

Wat moet een dergelijk achterstandsfiguur in godsnaam met visitekaartjes?
Een ander exemplaar wilde gratis kerstkaarten maar was daar te laat achter gekomen en was verontwaardigd dat voor een snellere levering een klein bedrag moest worden betaald.
Het is zeer terecht dat malafide bedrijven hard en openlijk worden aangepakt. Maar nu begint het er naar uit te zien dat elk bedrijf zomaar voor schut wordt gezet zonder dat een en ander wordt gecheckt. Ook de verhalen van de warme douches getuigen meestal van een erg hoog naiviteitsgehalte van zowel de consument als de leverancier. Meestal wordt een totaal achterlijke klacht toch nog door een, meestal in klantennood verkerend, bedrijfje in behandeling genomen.
Allemaal leuk en aardig maar het is ook logisch dat een normaal functionerend bedrijf niet 8 keer kan langs komen om even een geleverd bankstel recht te komen zetten omdat de nieuwe eigenaars slecht ter been zijn. En wie een financieel product koopt zonder zich van te voren goed te laten informeren over de risico`s en de kleine lettertjes niet leest....die vraagt er gewoon om...be real.

Tros opgelicht is terecht een hooggewaardeerd programma. Radar was dat ook maar moet nu echt gaan opletten dat het geen wekelijse spijkers op laagwater zoekerij wordt. In ieder geval proberen een behoorlijk aantal uitvreters misbruik te maken van dergelijke programma`s en fora en dat kan niet de bedoeling zijn.

2 opmerkingen:

Logo Ontwerpen Gratis zei

Mensen die daarover klagen ben je als zo'n groot bedrijf dat vistaprint is liever kwijt dan rijk lijkt mij.

Ik ben ook al jaren tevreden klant bij Vistaprint nog nooit iets te klagen gehad...

Martin zei

Dat soort mensen zoeken actief naar gratis logo ontwerp en visitekaartjes, om daarna het onderste uit de kan te willen.
Paupers )) as iets gratis is ben jij het product