zaterdag, maart 14, 2009

De gehaaide haai

Altijd op zoek naar boeken om in te kopen, bezoeken wij regelmatig rommelmarkten. Zo togen wij vandaag naar Zorgcentrum (voorheen heette zo'n instelling bejaardenhuis) De Overloop in Almere Haven.

De bejaarden van Almere Haven zitten diep verscholen in de Havenkom, maar met de TomTom lukte het ons nog net op tijd bij De Overloop te arriveren. Het gebouw zelf lijkt meer op een onneembare vesting, wij moesten dan ook drie maal het hele gebouw omlopen om een ingang te kunnen vinden. Aldaar stond een bord dat ons doel in het restaurant te vinden was. Toen wij de troosteloze gangen door- en de trap opliepen begrepen wij gelijk waar de naam van dit zorgcentrum vandaan komt, aan de vreselijke urinegeur te ruiken moeten zij voortdurend last hebben van een overlopend toilet.

In het restaurant stonden 4 tafels met rommel, waarvan er maar een met boeken. Erachter zat, i.t.t. wat vaak het geval is bij dit soort evenementen, geen vriendelijke bejaarde, maar een oude gehaaide haai. Naast haar stond een vogelkooi met geld, door haar met argusogen bewaakt, en aan haar rechterzijde zaten twee aardige, maar erg onderdanige, vriendinnen van de haai.
Veel goede boeken had zij niet, toen ik er dan ook maar een stuk of 4 kocht snauwde zij mij het bedrag toe, waarna ze met een boze beweging het geld uit mijn handen graaide. Direct daarna werd mij nog een doos in handen geduwd en schreeuwde de haai mij toe "Hier! kijken!".
Toen ik de doos terug gaf en wij zo snel als wij konden de aftocht bliezen, voelde ik de blik van "Jaws Boeken" in onze rugggen priemen.

Tot onze onsteltenis had de verkoopster van "Jaws Boeken" er ook nog voor gezorgd dat wij het pand nooit meer zouden kunnen verlaten, alle deuren zaten op slot. Gelukkig was er nog een vriendelijke receptioniste met een sleutel, en zo reden wij er als een haas op de vlucht voor jaws vandoor.

Geen opmerkingen: