Hoe is het nu echt in Libië? Er zijn relatief weinig mensen in Europa die in Libië zijn geweest. Zoekt en gij zult vinden, en zo kwam ik bij Georges K., hij is voor zijn werk diverse malen in Libië geweest.
Over de luchthaven en landingsbaan was de heer K. kort, al de keren dat hij in Tripoli is geland heeft hij niets opmerkelijks waargenomen. De landingsbanen hadden geen zichtbaar of voelbare gaten, hobbels of andere obstakels, ook de luchthaven zelf zag er modern uit.
Wat hem echter nu nog de koude rillingen over zijn rug deed lopen, was het wegverkeer. "Zo gauw je het luchthavengebouw uit bent kom je in een grote chaos terecht en ben je je leven niet zeker. Er lijken in Libië geen verkeersregels te zijn, noch rijstroken. Iedereen gaat van links naar rechts door elkaar heen over de weg, daar doorheen steken dan nog ongecontroleerd dieren van allerlei pluimage de weg over". Dit geldt niet alleen voor Tripoli, maar voor alle wegen in het land. Dit doet Georges verzuchten dat hij het veel gevaarlijker vindt in Libië op de weg te rijden dan er met een vliegtuig te landen.
Georges reist de hele wereld over voor zijn werk en vliegt altijd met grote maatschappijen als KLM en Lufthansa. Met Afriqiyah Airways heeft hij zelf geen ervaring, maar zoals hij terecht opmerkt; vorig jaar is er een soortgelijk toestel van Air France naar beneden gestort, dus het geeft geen garantie met bekendere, grote maatschappijen te vliegen. "Als je echt safe wilt zijn kun je beter thuis blijven, alhoewel ook daar kun je het leven laten", aldus Georges. Wellicht zullen statistieken dit niet tegenspreken.
Met dank aan Georges K.
Labels: Afriqiyah Airways, vliegtuig crash, Airbus, Libië, Tripoli, landingsbaan, luchthavengebouw Libië, wegverkeer Libië, Air France, KLM, gevaar
Geen opmerkingen:
Een reactie posten