vrijdag, januari 06, 2006

Belgische fitness

De Belgen zijn in veel zaken onze meerderen, o.a. in taal, helaas ook in racisme blijkt uit onderstaand bericht.

Het Antwerpse parket onderzoekt klachten over racisme bij fitnesscentrum L.A Gym in Antwerpen. De club zou twee verschillende prijslijsten hanteren: een voor autochtonen en een voor allochtonen. Het gerechtelijk onderzoek komt er na een klacht van een ex-werkneemster van de club bij het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding.
Volgens het Centrum zijn de aanwijzingen voor racisme concreet en neemt de politie de zaak au sérieux.

In het bericht wordt niet gesproken of de prijslijst voor allochtonen duurder of goedkoper uitvalt. Hoe dan ook het blijft een vreemde zaak.

23 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoewel 2 prijslijsten natuurlijk niet kan, vind ik het wel begrijpelijk dat sommigen voor een fitnessclub met minder allochtonen kiezen. Het is nou eenmaal zo dat vooral de magrebexemplaren constant allerlei toestellen bezet houden door er met zijn tienen omheen te staan terwijl zij alleen maar ouwehoeren. En als je er wat van zegt staan ze na het "sporten" buiten met zijn tienen om jou heen, en dan hebben ze plotseling wel behoefte aan lichaamsbeweging.
Daarom kies ik altijd voor de duurdere sportclubs waar een natuurlijke selectie plaatsvindt.

Erika Koukos zei

Das waar, sommige mensen sporten liever buiten de sportschool en hangen op een sportschool alleen maar rond om ruzie te zoeken. Die moeten helemaal niet worden toegelaten.

Anoniem zei

waarom zeg je dan dat 2 prijslijsten niet kunnen, als je toch last van magrebexemplaren hebt? Als die magrebexemplaren mooi meisjes zouden zijn, zou je dan nog last van hebben, Tawol?

Anoniem zei

@Milanka

2 prijslijsten zou juridisch gezien discriminatie zijn,...en daar komt hommeles van als de Schinveldse bosapen erachter komen.

Maar ook mooie vrouwen die een fitnessapparaat alleen maar bezet houden om er op te zitten beppen is erg hinderlijk. Alleen slaan die je niet in elkaar als je er wat van zegt.

Erika Koukos zei

Maar zijn er dan geen regels op zo'n club? dat je bijv. de beheerder kan roepen om iemand te verjagen? Er moet toch wel een regel zijn dat je niet op een apparaat mag hangen terwijl je het niet gebruikt?

Anoniem zei

ja als iedereen zich aan de regels hield was er ook geen criminaliteit, maar in bepaalde sportscholen zijn de hangjongeren gewoon de baas en is er niemand die er wat van durft te zeggen.

Erika Koukos zei

Dan zou ik toch echt naar een andere sportschool gaan.

Anoniem zei

NOU NOU ZELDZAAM HOOR JULLIE DISCRIMINEREN ER OP LOS.
GAAT HET OVER HANGJONGEREN OF ALLOCHTONEN????
IK VIND HET BUITENGEWOON DISCRIMINEREND OM TE STELLEN DAT HANGJONGEREN DUS MEESTAL ALLOCHTONEN ZIJN.
EN VERDER WAT DIE NATUURLIJKE SELECTIE BETREFT BIJ DE [DUURDERE SPORTSCHOLEN] WAT IS NATUURLIJK ALS JE ZWART WAS GEWEEST HAD JE HET DAN NATUURLIJKER GEVONDEN ALS ER MEER ZWARTE WAREN OP DIE SCHOOL???
WAT KORTZICHTIG. VIND JE HET GEK DAT ZE JOU BUITEN OPWACHTEN????

Anoniem zei

@ Anonymous

Haha als het je hier niet aanstaat, optiefen dan mijn tip:

Marroc of.....www.geenstijl.nl. Zeldzaam he!

Anoniem zei

@thawol

Wij hebben iemand met het Folkert van der Graafsyndroom in ons midden, het is dus helemaal niet verkeerd dat je in mekaar geslagen wordt in de sportschool omdat je er wat van durft te zeggen dat ze maar wat rond hangen,...je vraagt er zelf om jongen.

Extegreer je of je kop gaat eraf, zet een schlemielig petje op je kop en roep vaak hakbar en ga in groepjes nog niet geextegreerden aanvallen dan komt hakbar je belonen met heeel veel blanke maagden.

Erika Koukos zei

@Jacqueline
Nee hoor hangjongeren zijn niet altijd allochtonen, het zijn ook vaak bejaarden, maar dan heet het hangouderen.

Anoniem zei

nee hoor ik vind niet dat je zomaar in elkaar geslagen mag worden jullie kunnen niet lezen.
ik zeg alleen door mensen te beschuldigen en te stellen dat het allochtonen hangjongeren zijn vraag je in deze zieke maatschappij om ellende.
dus rustig maar ik val hier niemand aan behalve het feit dat je mensen in een hokje stopt.
mijn naam is salou en ik ben jongerenwerker en weet dus dat er zat nederlanders hangjongeren zijn ook.

Anoniem zei

erica...... ik heb helemaal niets hierover gezegd waarom geef je mij ergens antwoord op ???
jacqueline

Erika Koukos zei

@Jacqueline
Sorry, het is niet meer te zien wie wanneer als anonymous optreedt. Het was dus niet voor jou bedoeld.

Erika Koukos zei

@Salou
Je hebt gelijk, die zijn er ook.
Wel vind ik dat je alles moet kunnen zeggen wat je denkt, ik vind dat je dat tegen iedereen moet kunnen, dat wil m.i. helemaal niet zeggen dat je tegen diegene bent waar je negatief over bent. Helaas ben ik mij wel bewust dat dat helemaal niet kan in deze, inderdaad verziekte, maatschappij. Maar zou het niet mooi zijn als je alles zou kunnen zeggen wat je denkt, zonder dat dat als kwetsend zou worden ervaren? Dat hoeft niet alleen over maatschappelijke problemen te gaan, maar bijv. ook als je een avond uitgaat met een heel leuke persoon, maar de avond was vreselijk, de meesten zeggen dan toch dat het een hele leuke avond was, bang om de ander te kwetsen. Als mensen alles wat minder persoonlijk zouden aantrekken, zou het leven heel wat gemakkelijker zijn.

Anoniem zei

@Salou

Waar staat dat per definitie hangjongeren allochtonen zijn??? Er wordt gewoon over 1 bepaalde situatie gesproken waar dat toevallig zo is.

Jij hebt de rest dus in je gedachten zo getransformeerd. En zo hou je natuurlijk ook je eigen beroep in stand,...dus ik snap dat wel hoor...maar wie heeft er dan echt last van dyslexie??? :-)

Anoniem zei

Ik ben zelf van Antilliaanse afkomst, heb een baan en heb mij hier goed geintegreerd en dat is niet gek want uiteindelijk horen wij bij Nederland. Ik ben het wel eens dat andere groepen het er moeilijk mee hebben en dat dat benoemd moet kunnen worden. Ik heb zelf geen last van discriminatie en dat is het bewijs dat men het zelf in de hand heeft.
De enige discriminatie hier is dat anonymous het "zwart zijn" als "anders zijn" beschouwt.

Erika Koukos zei

@Princess
Daar ben ik het mee eens! Het gaat inderdaad altijd om groepen/personen die iets doen waar ik commentaar op lever. Zelf heb ik niets tegen iemand persoonlijk om kleur, afkomst, etc. Een mens is een mens en het gaat om zijn gedrag en nooit om wel of niet zwart zijn etc., dat doet er namelijk helemaal niet toe.

Anoniem zei

voor iedereen.
ik vind het prachtig zoals erica hierover schrijft eigenlijk moet je tegen iedereen iets kunnen zeggen. weloverwogen woorden zijn dan gewenst.
dat heet communicatie . ik kan me voorstellen dat je tegen een groepje hang jongeren gewoon zegt [in geval van sportschool] hallo mensen zou ik er even bij mogen en ga lekker sporten in plaats van met een hele groep om een sportatribuut heen te gaan staan. ik bedoel eigenlijk een gesprek aangaan en dan zal blijken dat deze jongeren dat op prijs weten te stellen. gewoon altijd het positieve blijven zien

Erika Koukos zei

@Jacqueline
Inderdaad als je het gesprek aangaat dan blijkt, vooral als er humor aan te pas komt, dat je heel veel tegen elkaar kunt zeggen. Ook grapjes over jezelf nodigen vaak een ander uit om ook te waarheid te zeggen en zolang dat alles met humor gaat en respect dan zouden we zoveel problemen kunnen oplossen. Op het blog is het natuurlijk wel zo dat het over mensen gaat en je niet mijn gezicht erbij kunt zien. Ik zou zulke dingen ook lachend tegen mensen persoonlijk zeggen en dan zeker geen ruzie krijgen.

Anoniem zei

Erica;

met wat ik tot nog toe van je heb gelezen had ik ook niet anders verwacht van jou je bent een sociaal mens.en je doet echt iets leuks met deze site ga zo door

Anoniem zei

@anonymous1

Je kan capslock uitzetten met ctrl + caps lock.
Kwestie van Nettiquette

Erika Koukos zei

@Jacqueline
Bedankt!