zaterdag, januari 14, 2006

De eend die als een mens dacht

Wat zou het vredig zijn op de wereld als niet iedereen alles op zichzelf zou betrekken. Als je gewoon alles tegen iedereen kon zeggen zonder dat iemand direct voor het leven boos op je is.
Eckhart Tolle heeft hier een mooi verhaal over geschreven:

Als 2 eenden vechten, wat nooit lang duurt, gaan ze na afloop uit elkaar en drijven in tegengestelde richting weg. Beide eenden slaan nog even woest met hun vleugels, waarna ze vredig wegdrijven alsof er niets is gebeurd. Als de eend zou denken als een mens dan zou hij het gevecht in leven houden, door verhalen te vertellen. Zijn verhaal zou waarschijnlijk zijn: " Ik kan niet geloven dat hij dat deed, hij was minder dan 15 cm bij me vandaan. Hij denkt zeker dat deze vijver van hem is". :Hij houdt helemaal geen rekening met mijn ruimte, ik vertrouw hem niet meer". "De volgende keer probeert hij iets anders om mij te ergeren, ik weet zeker dat hij al iets aan het bedenken is." "Ik zal hem een lesje leren dat hij niet snel vergeet".
En zo spint het verstand zijn verhalen verder en verder, dagen, maanden of zelfs jaren later heeft hij het er nog over.

Voor het lichaam is het gevecht nog steeds aan de gang en de energie die het opwekt als reactie op al die gedachten is emotie, die op haar beurt gedachten opwekt. Dat wordt het emotionele denken van het ego.

Je ziet hoe problematisch het leven van de eend zou worden als hij net zo dacht als een mens. Zo leven de meeste mensen de hele tijd. Geen situatie of gebeurtenis is ooit echt afgelopen.
De moraal van dit verhaal: Sla met je vleugels, dus zet het verhaal van je af, en keer terug naar de enige plaats waar je sterk bent: het huidige moment.

12 opmerkingen:

Anoniem zei

Een ander mooi verhaal van Tolle is dat van 2 monniken op reis. Zij lopen door een dorp waar net een modderstroom doorheen loopt. Aan de kant van de weg staat een meisje dat bang is om over te steken omdat dan haar jurk vies zou worden.

De ene monnik loopt naar het meisje toe, tilt haar op en draagt haar naar de andere kant van de straat waar hij haar neerzet.
De andere monnik kijkt er raar van op maar zegt niets.

Aan het eind van de dag kan de observerende monnik het niet meer laten en zegt: "Waarom deed je dat meisje dragen? Zoiets horen wij toch niet te doen".
Waarop de andere monnik zegt:"Draag jij haar nu nog steeds? Ik heb haar 5 uur geleden al neergezet".

Erika Koukos zei

Dat is ook heel mooi idnerdaad!

Anoniem zei

Ja, mooi verhalen allebei.Ik zat net op de terugweg van de zwemles, aan mijn zwemmende zoon te denken...vertederd, ik zag hem weer in mijn gedachten zwemmen, en toen dacht ik dat hij op een eend leek...(Donald Duck),dacht ik.Eenden waren en (nog steeds zijn)mijn lievelingsdieren.Is dat toevallig? Pret!

Erika Koukos zei

@Milanka
Wat leuk, dat is geheel toevallig!
Ze zijn ook erg leuk, ook heel grappig om naar te kijken.

Anoniem zei

Ze zijn heel lief en grappig om naar te kijken, dat klopt.Ik kijk heel vaak naar de eendjes.We kunnen
veel van ze leren.

Erika Koukos zei

Ja ik ook, want wij wonen aan een sloot met eenden. Maar het valt wel op dat die zwarte (zijn het meerkoeten?) veel agressiever zijn tegen andere soorten dan echte eenden.

Anoniem zei

het wordt steeds leuker voor mij nu gaat het over tolle geweldige schtijver kennen jullie e.easwaran?? leuk dat er mensen op deze site zijn die ook van lezen houden en dan nog spiritueel ook . ik geniet enorm op dit moment

Erika Koukos zei

Nee, van Easwaran heb ik nog nooit wat gelezen helaas.

Anoniem zei

Ik ben ook gek op eenden:

Ingrediënten:
Voor 6 personen:

* een eend van ongeveer 5 kilo
* peper en zout

* twee grote flessen Schotse whisky

* spekreepjes

* een fles olijfolie

Bereiding:

De eend larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout. De oven 10 minuten voorverwarmen op 180 graden. Een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky. De whisky opdrinken geduredne het voorverwarmen van de oven. De eend op een vuurvast schotel leggen en een tweede glas whisky inschenken.

Het tweede glas whisky opdrinken en de eend in de oven zetten. Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vubben met whisky.

De glaven opdlinken en de scherven van et eelste glav oplaapen.

Nog en nalff glav insjenke en opdlinke.

Na en njalff uul de hoven opedoen om deend te sjekkn.

Blantwondezalf in de padkamer ganaale en op de povekant van de linkerand toen.

Donove hen sgop geve.

Twee glave whisiinsjenke en tmiddelste glaf leegdwinke.

Do nove opedoen naadatted eerste glaf leeggis en de sjotel vastpakke.

De blantwondezalf op de binnekant van de regtehantoen en deent oprape.

Deent nog is oprape en met nen nantdoek de bwantwondesalv van deent vege.

Ze hande ontvette met visky en tupe ssalf veeroprape.

Tkapotte glaazopvege endeent terug in dehove doen.

Deheent oprape en dove eerst opedoen.

De twwwiede vles biski pedoen en overeindzette.

Opstaan van de vjoer ent vetssspek ondrde kast vege.

Nog is opstaan van de vjoer en tocj ma blijve zitte.

Ze bles op de grondzette.

Utde bles drinke wande glave sijn opof kabot.

Denove aftette, dooge sluite en omvalle.

De volgende dag de eend aansnijden met het zilveren feestbestek en degusteren met citroen en mayonaise. De hele rest van deze dag de rotzooi in de keuken opruimen en de muren en het plafond schoonmaken. De glasscherven en de lege flessen naar de glasbak brengen en op de terugweg Paracetamol en maagzout kopen.

Anoniem zei

Ja,dat is mij ook opgevallen dat meerkoeten veel agressiver zijn, en ook veel sneller. Ze hebben helemaal ander soort temperament
of als ik mag zeggen,"karakter"...
Ik vind ze ook interessant, maar gewone eenden zijn toch mijn lievelingetjes.Vooral vrouwtjes vind ik heel mooi.Toen ik nog heel
klein was, had ik al voorliefde voor eendjes (vooral nog baby eendjes),o die zijn zo lekker om te knuffelen.Barbapapa, eet smakelijk!

Mazl zei

Mooie post Erika! Als iedereen dat nu eens deed...

Erika Koukos zei

@Mazl
Inderdaad, dat is alleen niet altijd gemakkelijk.