zaterdag, januari 07, 2006

Boomknuffelaars

De bossen bij Schinveld moeten gekapt. Defensie wil 6 hectare bos afzagen tot 1 m hoog en in 14 hectare alle hoge bomen kortwieken om de weg vrij te maken voor lagere vluchten vanaf de naastgelegen (Duitse) Navobasis Geilenkirchen. Het moet de vliegveiligheid vergroten. Op de basis zijn AWACS radarvliegtuigen gevestigd, onder andere bedoeld voor gevechtsbegeleiding en vliegruimbeveiliging.

En daarom zit het bos nu vol actievoerders die, samen met de bomen, geruimd zullen worden als zij voor 8.00 uur maandagochtend niet weg zullen zijn. Dit zal ook wel moeten want bij veel actievoerders is het verschil tussen een volgelnest in een boom en hun kapsel niet te zien, waardoor het bij ruiming onmogelijk is onderscheid te maken tussen boom en actievoerder.

De actievoerders klagen steen en been. De toegangswegen zijn afgesloten waardoor er geen eten en drinken voor de actievoerders meer kan worden aangevoerd. Waarom gaan ze dan niet gewoon naar huis? Er is niemand die ze vasthoudt.
Ik vraag mij ook af hoe het komt dat deze mensen allemaal tijd hebben de hele dag in het bos te vertoeven? Een uitkering zeker? wel klagen op de overheid, maar ondertussen wel je leven lang teren op diezelfde overheid.

Ik ben ook voor natuur, maar daarbij moet je wel steeds de juiste belangen afwegen.
Groenfront is leuk in tijden van vrede, maar tegen terrorisme en andere bedreigingen doen we niet veel met een groen front lijkt mij, dan heb ik toch liever een groene baret met een bijpassend gevechtsvliegtuig.

23 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit soort ....(zelfcensuur) heeft inderdaad weinig met echt milieu te maken,..het zijn gewoon anarchisten die alleen maar uit zijn op rel schoppen. Het is ook al meteen te zien op de website van dit clubje. Bovenin staat een foto met het spandoek kapitalisme = terrorisme. Maar waar denken ze dan dat hun uitkering vandaan komt?

Gelukkig zijn er ook nog bewegingen die wel bewust met milieu bezig zijn maar die partij is momenteel nog te klein.
Ik heb het dan over de natuurwetpartij.

Erika Koukos zei

De Natuurwetpartij kan ik het wel mee eens zijn. Dat zijn mensen die werken aan verbetering van de wereld terwijl zij er zelf ook hard voor werken. Het aloude gezegde blijft nl. gewoon gelden: verbeter de wereld en begin bij jezelf.

Anoniem zei

Volgens mij gaat het om de geluidsoverlast waar alle omwoonende ziek van werden,die nooit was opgelost, en nu gaat het nog erger worden...dus het heeft niet zo zeer met milieu mee te maken maar met het woongenot.Ik ben er verder ook niet met jullie mee eens dat die alle jongeren een uitkering zouden hebben, sommige hebben nog vakantie (studenten), andere hebben vrij genomen,(onbetaald), sommige zijn gewoon de boswachters...In ieder geval vind ik niet dat alleen mensen die werk hebben mogen demonstreren, (huisvrouwen, huismannen?)Bovendien vind ik het niet leuk om die lui zomaar anarchisten te noemen.Trouwens uitkeringen zijn echt geen erfgoed van kapitalisme, maar van het verzorgingsstaat.Anders zouden andere westerse landen en America ook zo`n sociale stelsel kennen, en dat hebben ze (behalve Zweden)niet.

Erika Koukos zei

Het is opvallend dat onder aktievoeders veel mensen zitten die er helemaal niet wonen en er geen last van hebben. Het is ook wel opvallend dat het vaak mensen zijn die niet werken en niet willen werken. Kapitalisme is ook geen terrorisme, waarom hebben zij zo'n spandoek als het alleen om geluidsoverlast gaat? Veel aktievoerders geven kapitalisme van alles de schuld, maar zonder kapitalisme blijft er weinig over van een verzorgingsstaat.

Anoniem zei

Er blijft zo en zo weinig van de verzorgingsstaat over...maar het is toch wel leuk dat mensen, die met bapaalde besluiten niet mee eens zijn, dat vrij mogen tonen.Dat is toch vanzelfsprekend in zo`n land als Nederland, waar democratie een traditie is.

Anoniem zei

Ja leuk al dat gedemonstreer. Het is leuk dat er mensen zijn die over de natuur waken hoor ( geen discussie wat dat aangaat) maar of die paar bomen er nou daadwerkelijk toe doen???? Ik denk ook dat het hier voornamelijk woongenot betreft. Waar ik me wel over verbaas is dat ineens nu, deze bomen problemen opleveren voor de vliegveiligheid terwijl de 707's al bij mijn weten sinds de koude oorlog van dat veldje opstijgen. Snoeien kan ook denk ik dan i.p.v. kappen. Ook zou de navo best wat modernere motoren kunnen aanschaffen die minder vervuilend en stiller zijn

Erika Koukos zei

@milanka
Demonstreren is een mooi recht. Het moet alleen niet ontaarden in geweld, agressie en rotzooischopperij wat helaas maar al te vaak het geval is.

Erika Koukos zei

@johnnie
Het gaat inderdaad om woongenot, tenminste voor wat betreft de omwonenden die demonsteren.

Anoniem zei

HALLO IK VIND HET ARTIKEL OVER DE BOOMBESCHERMERS NIET ZO GETUIGEN VAN DEMOCRATIE.
VOOR EEN HOPELIJK WEL INTELLIGENTE VROUW ZOU HET NIET UIT MOETEN MAKEN EN ZELFS NIET GEZEGD HOREN TE WORDEN OF DEZE MENSEN WEL OF GEEN UITKERING HEBBEN. U DOET HET NU EEN BEETJE VOORKOMEN ALSOF UITKERINGSGERECHTIGEN GEEN RECHTEN HEBBEN OP HET UITEN VAN HUN MENING. IK WIST WEL DAT DEMOCRATIE SCHIJN IS MAAR LATEN WE HET DAN IN IEDER GEVAL NIET ERGER MAKEN DAN HET AL IS.
HET GAAT ER OM DAT DEZE MENSEN ERGENS VOOR STAAN.
DAT KUN JE VAN VELE SLAPENDE NEDERLANDERS NIET ZEGGEN.
DUS IK HEB ZOIEZO BEWONDERING VOOR WELKE ACTIE DAN OOK.
WAT UITERAARD NIET BETEKEND DAT IK HET MET ALLE ACTIES OOK EENS BEN.

Erika Koukos zei

@Anonymous
Het is maar een blog, dus slechts mijn mening, de mening dus van een onbelangrijk persoon op deze aardbol. Ik ben mij ervan bewust dat alles wat ik zeg zeker geen waarheid voor anderen hoeft te zijn. Ik ben het er mee eens dat ieder mens recht heeft op zijn mening en dit ook mag uiten, bijv. in de vrom van een demonstratie, maar dan heb ik ook het recht om daar mijn mening over te geven.

Anoniem zei

hoi erica dank voor jou reactie natuurlijk mag jij jouw mening uiten alhoewel ik mij wel afvraag of je er echt wel zo over denkt.
het onderwerp was demonstratie tegen natuurgeweld. daar had je over kunnen schrijven maar deze mensen een uitkerings ..... noemen terwijl dat wellicht niet eens zo is en dat is ook niet relevant is extra begrijp je waar ik naar toe wil.
houd je bij het onderwerp dan ben je een leuke commentator.
nog een vraag hoe kan ik mij inloggen het is mij niet gelukt vandaar anonymus ik ben jacqueline
en wil wel graag meepraten
groet

Anoniem zei

hier komt desgewenst een voorbeeld van een groepje onwetende mensen.
zien in het gras mensen papiertjes prikken en denk je wat??
zegt de een tegen de ander heb je dat gezien dat zijn allemaal mensen met taakstraffen ik wist niet wat ik hoorde daar ga je dan met je goede naam werk je om het milieu schoon te houden krijg je zoiets op je dak en tot overmaat van ramp gooide deze dame haar lege pakje tabak ook nog eens op de grond
brrrrrrrrrrrrrrr zou je ze niet

Erika Koukos zei

@Jacqueline

Volgens mij kun je inloggen als je voor het vakje "other" kiest, je kunt dan je naam kiezen.

Ik denk er wel zo over, al geef ik toe dat er ook serieuze demonstranten tussen zitten. Helaas is er ook altijd een grote groep die alleen maar willen relschoppen en rondhangen. Ook hier weer bij de ontruiming wordt de politie dan zwart gemaakt door dat soort mensen, terwijl die ook alleen hun werk maar doen.
Ik ben nogal een zwart/wit denker, en dat kan irriteren, dat ben ik mij bewust. Ik wil echter nooit bewust mensen kwetsen.

Erika Koukos zei

@anonymous
Dat is erg ja, doe je je best en i.p.v. dat dat gewaardeerd wordt krijg je zoiets! Jammer, in ieder geval heb ik veel waardering voor mensen die zich inzetten voor de gemeenschap.

Anoniem zei

hallo erica dat klinkt al beter het ging mij niet zo zeer om het kwetsen hoe groot is de kans dat een van hen dit heeft gelezen?
het ging mij meer om het weten wat wel en niet gezegd hoeft te worden
ik ga nu even kijken of dat inloggen mij gaat lukken.

Erika Koukos zei

De kans dat een van hen dit leest is vrij groot, na korte tijd vind je dit blog op zoekwoorden in google, dat is ook met vorige stukjes steeds zo gegaan.

Anoniem zei

@Anonymous

Dit is nu net wat democratie inhoudt, het is het volste recht om te verkondigen dat dit stelletje antiglobalisten inderdaad niets beters te doen heeft dan af en toe de boel even op stelte te zetten. Een werkend iemand heeft daar sowieso de tijd niet voor. Dus wie zijn dan de slapende Nederlanders??

Als diezelfde sujets bovendien Verdonk een moordenaar noemen nav een ongeluk dan is dat natuurlijk wel gewettigd.
Er zijn hier mensenlevens in het spel dus dat bos moet gewoon weg, want als zo een AWACS neerstort door een boom die niet wil opzij springen dan is het vast ook weer de schuld van Verdonk.

Aan de andere kant vindt ik wel dat ter compensatie ergens anders een nieuw bos moet worden aangeplant.

Anoniem zei

barbapapa dat valt me van je tegen jij weet beter.

Anoniem zei

@ Anonymous

Ons kent...wie????

Anoniem zei

De demonstranten hadden de politie niet zwaartgemaakt, sterker nog hadden ze politie zelfs dankbaarheid geuit, omdat ze toch begrip voor ze had.Dus, waarom volg je het nieuws niet, voordat je gaat schrijven?

Erika Koukos zei

@Milanka
Ik lees en hoor al het nieuws. Ik denk dat je het ontgaan is. Ik had het dan ook over de groep die niet alleen voor het milieu kwam maar om rotzooi te schoppen.

Anoniem zei

de mensen die bij de actie aanwezig waren in schinveld kwamen uit alle klassen om het zo maar even te noemen
iedereen doet op zijn manier een bijdrage leveren
een dokter is voor mij niet meer waard dan iemand met een uitkering
vaak staan mensen met een uitkering ergens voor en doen ze veel vrijwilligerswerk waar de slapende nederlanders niet eens bij stilstaan ook dat deze mensen ontzettend onmisbaar zijn. het creeeren van nieuwe banen is om ons bezig te houden en af te leiden van onze spirituele connectie zoveel banen die niet nodig zijn al die luxe en iedereen groeit uit elkaar het is iedereen voor zich terwijl we allen één zijn
als je ergens voor staat mag je van mij best wat geld krijgen en dat is echt maar een klein deel
ik heb tien jaar gewerkt en was me bewust dat een groot gedeelte van mijn belastinggeld word uitgegeven aan het voeren van oorlog het maken van bommen en het doden van mensen zoals u en ik en nog heel veel waar ik zelf niet achter sta dat er ook een gedeelte gaat naar mensen die zich keihard inzetten en hier geen geld voor krijgen maar gewoon een simpele uitkering waar je echt niet al die onnodige luxe mee kan betalen
ik ben tegen geweld en ook tegen de manier waarop de mensen van schinveld en omgeving al bijna 30 jaar belogen en bedreigt zijn dat er gewoon voor nato andere regels gelden en word gezegd dat er geen geld is terwijl het gewoon een wet is dat er geen oorverdovende vliegtuigen meer mogen overvliegen dat wisten ze 30 jaar geleden ook al
hoe dan ook alle regels zijn hier gewoon brutaal overtreden en dat mag allemaal want dat gaat via gesloten deuren als dan eens wat mensen van groenfront en de bewoners hun boosheid en frustraties tonen hub de camera erop en precies zo in beeld dat ze als een stelletje asociale boomknuffelaars worden neergezet en dat door mensen die elke morgen in hun auto stappen en ook niet perfect zijn zoals niemand en gelukkig maar

Erika Koukos zei

@ anoniem
Jammer dat je zo voor je standpunt staat maar er alleen anoniem voor uit durft (of wilt) te komen. Verder ben ik erg benieuwd wie dat geld dan gaat betalen wat "mensen die ergens voor staan" van jou zouden moeten krijgen. Want volgens mij staan de meeste mensen wel ergens voor, al is het maar voor een vrachtauto in de file.