maandag, mei 08, 2006

80s

Op 3 FM is het de hele week 80s week. Heerlijk die muziek. Wat mij nog steeds vreemd in de oren klinkt is dat als men het over de 80s heeft, praat alsof het over een lang vervlogen tijdperk gaat. Het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar voor mij lijkt die periode als de dag van gisteren en de muziek klinkt alsof het gisteren nieuw uitkwam.

Het blijkt ook aan mij te liggen want het is toch allemaal alweer ruim 20 jaar geleden. Er zijn mensen geboren toen die nu zelf al vader of moeder zijn.
In ieder geval vond ik het een mooie tijd. Een tijd waarin echt vernieuwende dingen gebeurden en nieuwe muziek ontstond. Blijkbaar spreekt die muziek ook nu nog veel mensen aan, zelfs mensen die toen niet eens geboren waren.
Als ik terug kijk naar foto's uit die tijd moet ik wel toegeven dat het inderdaad lang geleden is en wij er wel heel raar (en jong!) uitzagen allemaal.
Eigenlijk is de enige groep die de tand des tijds goed heeft doorstaan U2, maar ook Bon Jovi en enkele anderen hebben het overleefd.
Maar wat waren groepen als The Cure, Duran Duran, Alphaville enDepeche Mode ook goed!

Was het toen echt allemaal zo goed? Er was ook veel ellende die tijd, denk alleen maar aan Tsjernobyl. Ook waren er veel bijzondere nieuwsfeiten zoals de val van de Muur.
Natuurlijk heeft elk tijdperk bijzondere dingen goed en slecht. Het is misschien meer de sfeer die hoort bij de jeugd dan de sfeer van de 80s.
Toch blijft bij mij het gevoel hangen dat de 80s veel meer karakter hadden dan de 90s.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Nou de muur is gevallen in 1989, dat is bijna jaren 90.Ik was toen net naar Nederland gekomen, 17-10-1989...Ja dat lijkt inderdaad nog niet zo lang geleden.Ook sommige films die in die tijd gemaakt zijn lijken nog steeds zo nieuw en actueel.

Mazl zei

Ja! 80's! Heerlijke muziek, zal wel aan de leeftijd liggen ofzo. We hadden ook nog Style Council, Terence Trent D'Arby, Chic, Cars, Chaka Kahn, The Clash, Dan Hartman, INXS, Hall & Oates, Frankie Goes To Hollywood, Kajagoogoo, Meatloaf, Miami Sound Machine, Paul Hardcastle, PhD, Spargo, Talk Talk, Talking Heads, Pretenders, The Cult, Yazoo, Yes enz. enz.

Anoniem zei

Voor mij blijft het meest frapante gebeuren van de jaren `80 de doorbraak van de New beat in Belgie. Stappen in de Boccaccio, Carrera, Prestige, Confetti's en La Rocca. Ook begin jaren `90 was Belgie nog het mekka van de dancemuziek, ik ben het contact met the thuisbasis grotendeels verloren maar vraag mij af hoe het een Yves de Ruyter en DJ bountyhunter vergaat.

Erika Koukos zei

@Milanka
Dat was heel bijzonder, ik kan mij de tv beelden nog zo goed herinneren. Er was zoveel blijdschap, maar tegelijkertijd had het ook iets beangtigends.

Erika Koukos zei

@Mazl
Oh ja, Frankie goes to hollywood,Talk Talk en the Cult waren ook heel goed! En zelfs al die anderen. Ik bedoel zelfs slechte groepen in die tijd hadden dan altijd toch wel weer minstens 1 goed nummer.

Erika Koukos zei

@Michael
Zo ver waren wij in nederland nog niet hoor, volgens mij hadden wij nauwelijks nog dancemuziek, ik kan het mij niet herinneren, maar ik dan ook opgegroeid in een provinciestadje.

Erika Koukos zei

@Piet
Je mist gewoon een heel tijdperk! Zonde!

Anoniem zei

Dire straits.

Erika Koukos zei

Het gaat maar door, gisteravond in de auto hoorde ik weer zoveel van die "oh ja" nummers. Het lijkt wel of er in de 80s veel meer echte hits zijn uitgebracht dan nu gebeurt?

Anoniem zei

Dat is ook zo.ik luister meestal naar Van Morrison die is al jaren
bezig en ook zo veelzijdig dat ik me met hem nooit verveel.

Erika Koukos zei

Inderdaad de muziek die je nu hoort gaat vaak snel vervelen.