Filmrecensie Adaptation

Uit: 2002 USA
Regie: Spike Jonze
Met: Nicholas Cage, Meryl Streep, Chris Cooper, Brian Cox, Tilda Swilton, Maggie Gyllenhaal

De wat sullige Charlie is een befaamde scenarioschrijver met last van writersblock.
Hij krijgt de opdracht om een boek over het leven van een Orchideeensmokkelaar te verfilmen.
Ondertussen is zijn tweelingbroer Donald, die bij hem inwoont, een cursus superscript begonnen om in de voetsporen van zijn beroemde doch inspiratieloze broer te kunnen treden.

Al gauw blijkt deze een groot natuurtalent te zijn en zijn eerste script is een onverhoopt groot succes. Om Charlie te helpen besluit Donald om het verhaal verder uit te diepen door samen op onderzoek uit te gaan. Beide broers komen er al snel achter dat de schrijfster een duister geheim bewaart en dan komt de film pas echt op gang. Wij hebben dan wel al ruim een uur achter de rug waarin nagenoeg niets is gebeurd.

Het is dan ook duidelijk een film met twee snelheden,....het tergend trage eerste gedeelte dat zelfs door de indrukwekkende cast niet kan worden gered en het flitsende, verrassende tweede deel, waar het verhaal ons plotseling als een tornado de ene verrassing na de andere bezorgt. In dit tweede gedeelte zitten ook een aantal zeer leuke plotwendingen en wordt ons geduld dan toch uiteindelijk beloond.

Wij hebben zeker te maken met een zeer originele film. Aanvankelijk is er heel wat geheenenweer tussen het heden en verleden wat erg storend overkomt. Vooral omdat het nog eens extra de vaart uit het verhaal haalt terwijl dit hier in de film al op een slakkegang liep. Wie het eerste uur echter weet uit te zitten,......al dan niet met de stiekeme hulp van de fast forward knop,...zal tijdens de aftiteling verbluft achterblijven.
Uiteindelijk is het wel een aanrader voor iedereen die niet per definitie alles in hokjes wil proppen, want dat lukt met deze prent toch niet.