vrijdag, februari 09, 2007

Filmrecensie The Time Machine

Genre: science fiction
Director: Gore Verbinski, Simon Wells
Cast: Guy Pearce, Samantha Mumba, Jeremy Irons

Alexander Hartdegen is een excentrieke professor die zijn tijd ver vooruit is. Hij loopt al met ideeen rond als electrische tandenborstels etc., die in die periode (eind 19de eeuw) nog als totaal nutteloos worden gezien. Alexander is een echte workoholic die alleen maar oog heeft voor zijn werk.....en voor zijn geliefde Emma. Hij besluit dan ook om haar ten huwelijk te vragen en net op dit moment sterft Emma bij een overval.
Alexander die haar naar de plek des onheils had gebracht besterft het bijna van verdriet en schuldgevoel.
Hij gaat meteen aan de slag en na lange, noeste arbeid slaagt hij erin een tijdmachine te bouwen. Het is namelijk zijn plan om terug te gaan in de tijd en het ongeluk met Emma terug te draaien. Als hij hier niet in slaagt gaat hij zijn antwoord in de toekomst zoeken.

Hij ziet het totale vergaan van de mensheid en maakt een nieuwe evolutie mee. Uiteindelijk komt hij dan in een prachtig new age tijdperk terecht waar echter niet alles zo rooskleurig blijkt te zijn als men aanvankelijk zou denken. Op zich is het een bijzonder entertainende film. Het verhaal gaat als een speer en de special effects zijn verbluffend.

Het hele opzet doet Indiana Jones helemaal verbleken maar als wij het als een SF film beschouwen dan is hij weer eerder als zwak te betitelen. Voor een SF film mist de prent namelijk de gebruikelijke technische specificaties die het verhaal aannemelijk zouden moeten maken. Vreemd is ook dat de professor echt van alle markten thuis is. Naast bolleboos is hij namelijk ook nog eens topathleet, gevaarlijke vechtmachine en ziet hij er ook nog eens erg goed uit. Gelukkig wordt het ongeloofwaardige personnage van Hartdegen dan weer gecompenseerd door de verbluffende beelden, passende muziek, veel actie en een vleugje spiritualiteit.
Al bij al lang niet verkeerd dus.