vrijdag, februari 09, 2007

Het Bergse Leugenkampioenschap

Van onze correspondenten Teun en Marieke Markies uit Bergen op Zoom

Als je dit zo leest zou je denken een leugentje om bestwil moet kunnen, maar dat is in dit geval beslist niet zo!
Vroeger, vlak na de tweede wereldoorlog, deed men na het werk een spelletje. Als men onder ons was werd een sterk verhaal verteld. Op zulke avonden werd er veel gelachen.

De mensen met de sterkste verhalen waren duivenmelkers en vissers. Dat soort mensen
vertelden ook altijd in de overtreffende trap, de een al sterker dan de ander en daarom kwam
men hier in Bergen op Zoom op het idee om een leugenkampioenschap te organiseren.
Nu, aan deelnemers natuurlijk geen gebrek ,want ze hebben hier dikke duimen!

De eerste begon een verhaal af te steken zo leugenachtig dat hij het zelf geloofde.
Nummer twee was een man van de klok. Hij repareerde alles.
Hij demonteerde een wekker waar aan menig radertje ontbrak, monteerde deze weer
door alle onderdelen er los in te doen en zette hem daarna op zijn nachtkastje.
Hij vertelde tijdens de leugenkampioenschappen; "Je kunt het geloven of niet, maar de
wekker liep op tijd af!".
Vervolgens waren de vissers aan de beurt, nou dat was niet moeilijk. De een ving een
zoetwatervis van 80 centimeter in zout water en de ander een stekelbaars van 90 cen-
timeter. Het bleef een poosje zo doorgaan tijdens het kampioenschap,totdat er een klein manneke naar voren stapte en zei; "Da's nog niks! Ik ben eens wezen vissen op een heel goede stek en moest het water in om met mijn handen de vis opzij te doen, anders had ik geen plek
voor mijn dobber!".
Dat was weer een hele goede voor de titel,ware het niet dat zich nog een
andere kandidaat meldde. Hij zei: "Als ik dit hoor hebben jullie allemaal een dobber en een
hengel nodig, maar ik ben op een lollige dag naar huis gelopen en in het water gevallen.
Toen ik de dijk weer op klauterde was ik niet nat en mijn zakken zaten vol met paling!".
Na dit verhaal was de nieuwe kampioen geboren.Hij had zijn leugenbeker wel verdiend.
De duivenmelkers, toch ook een sterke categorie, zijn niet meer aan de beurt gekomen.

Audoe, Teun en Marieke Markies.

Geen opmerkingen: