In tijden van crisis moet iedereen de broekriem aanhalen, dat is logisch. Sommige bedrijven gaan daarin wel heel ver.
In Australië is er een bedrijf die vraagt aan haar personeelsleden om zelf schoonmaakproducten mee te brengen: van afwasproduct tot zelfs wc-papier.
De meer klassieke besparingen gebeuren in de extra voordelen waarmee veel bedrijven werknemers lokten. Bedrijfswagens, kinderopvang en gsm-abonnementen worden afgebouwd, maar ook snoepreisjes en zelfs de gratis koffie van het bedrijf liggen onder vuur. Etentjes met klanten worden ook problematisch.
Het risico bij al deze besparingen is dat bedrijven toptalenten dreigen te verliezen. De oplossing ligt dan vaak in het snijden in een aantal voordelen zonder ze allemaal weg te nemen. Sommige specialisten beweren zelfs dat het beter is de zogenaamde incentives juist te verhogen in tijden van crisis, omdat het reduceren ervan alleen maar leidt tot demotivatie en lagere productiviteit.
1 opmerking:
Ik ben het met dat laatste helemaal eens.
Bedrijven die op een dergelijk kinderachtige mannier bezuinigen geven een verkeerd signaal af en zijn volgend jaar, als alles weer beter gaat hun beste personeel kwijt.
Een reactie posten