maandag, februari 02, 2009

Filmrecensie Mirrors

Regie: Alexandre Aja
Genre: horror
Tijdsduur: 111 minuten
Jaar: 2008
Acteurs: Kiefer Sutherland, Paula Patton, Cameron Boyce, Erica Gluck, Amy Smart, Mary Beth Peil, John Shrapnel, Jason Flemyng, Tim Ahern, Julian Glover, Josh Cole, Ezra Buzzington, Ioana Abur, Aida Doina, Darren Kent, Roz McCutcheon, Adina Rapiteanu

Hoewel vele recensies de vloer aanvegen met deze remake van het Koreaanse " Into the mirror" doet hij perfect wat een horrorfilm moet doen. Hij houdt je bijna 2 uur op het puntje van je stoel. De film valt meteen met de deur in huis want al na 5 minuten druipt het bloed letterlijk van het scherm. Het gegeven van een demon in de spiegel is natuurlijk iets waar je op zich al heel enge dingen mee kan doen. Als het spiegelbeeld dan ook nog in staat blijkt om de iedereen er toe aan te zetten zichzelf gruwelijk te verminken, raad je al dat je ochtendlijke scheerbeurt na het zien van deze film nooit meer hetzelfde zal zijn.

Nu is het erg moeilijk om met horror niet te moeten teruggrijpen naar clichées maar dat hoeft niet per definitie een min te zijn. Aja knipoogt regelmatig naar zijn eerdere succes "The Hills have eyes" en naar andere kaskrakers. Bovendien zijn sommige scenes zo overdone dat zij toch wel een glimlach te voorschijn kunnen toveren, denk bijvoorbeeld aan de vliegende non. Het geweldige tempo, de goede schrikeffecten en de bijzondere special effects maken deze film zeer memorabel. Vooral de scene in het bad is er eentje die je niet snel zal vergeten hoewel kijkers met een zwakke maag misschien af en toe beter kunnen wegkijken.

Dat het verhaal niet altijd even consistent is en de acteerprestaties niet altijd heel erg overtuigend kunnen wij in dit geval dan ook met de mantel der liefde bedekken. Dit is gewoon ijzersterk entertainment voor iedere horrorliefhebber.