vrijdag, april 14, 2006

Foutje

De kennis van andere religies is bij de Egyptische moslims klein.
Vanochtend dachten ze de mis op Goede Vrijdag te verstoren bij 3 Christelijke Koptische kerken in Alexandrie. Er waren aanslagen bij 3 Koptische kerken met als triest resultaat 1 dode en 17 gewonden en daarna een volksopstand en vechtpartijen.
Waar de moslims niet aan gedacht hebben is dat de Kopten, net als de Grieks Orthodoxe kerk, een week later Goede Vrijdag vieren.

10 % van de Egyptische bevolking van 72 miljoen inwoners is Koptisch christen. Normaal leven de moslims en Koptische christenen redelijk vreedzaam samen.
De Koptisch Orthodoxe kerk is de belangrijkste christelijke kerk in Egypte. Het woord Kopt is afgeleid van de Griekse vertaling voor Egyptenaar. De Egyptenaren gebruiken het woord Kopt voor alle niet-moslims in Egypte.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

De kennis van egyptische moslims is sowieso erg klein maar wat kun je verwachten van een bevolkingsgroep die de koran met al zijn verheerlijking van geweld, kindermisbruik en intimidatie als leidraad gebruikt?

Anoniem zei

Nou Egyptische moslims weten waarschijnlijk wel wanneer Kopten
Goede Vrijdag hebben...("vieren"
lijkt me geen goede woordkeuze)en de aanslagen plegen toch geen goede gelovigen, maar gewone terroristen.

Erika Koukos zei

@Milanka
Het paasfeest is ook een viering, omdat naast de ellende die herdacht wordt, ook de opstanding herdacht wordt, waarmee de zonden vergeven werden.

Anoniem zei

Ja dat weet ik. Maar ik heb zelf altijd bij de goede Vrijdag een ander soort gevoelens dan vreugde, en op de Paaszondag ben ik altijd blij.Dat komt waarschijnlijk door mijn servisch-orthodoxe erfgoed.Ik vast nog steeds voordat Ik Pasen ga vieren...Soms 40 dagen, of een week...Trouwens mijn Pasen is dan ook pas de volgende zondag en maandag.Dat is elk jaar verschillend, soms vallen de katholieke en de orthodoxe Pasen samen en dan is het extra leuk.

Erika Koukos zei

@Milanka
Inderdaad, mijn schoonvader heeft ook pas komend weeken pasen.
En russische mensen die ik ken ook.