zondag, november 18, 2007

Voetballen in de Pompekliniek

Elke keer als ik naar de Radboud Universiteit rij kom ik langs een soort voetbalstadion. Het is een vreemd stadion want alles is hermetisch afgesloten met grote hekken. Toch dacht ik altijd dat het zoiets moest zijn want op de parkeerplaats staat een groot bord met "uit" en "thuis" met daaronder dan getallen van de wedstrijden die dus, dacht ik, uit danwel thuis gespeeld zullen worden. Ook al ziet alles er zo dicht uit, het moet een enorm actieve club zijn want per week worden er over de honderd wedstrijden thuis gespeeld en 1 tot 25 uit.

Nu ben ik altijd erg in gedachten in de auto dus zie ik altijd wel het bord maar heb nooit goed naar het naambord van het stadion gekeken: De Pompestichting.
Een medestudente (uit Nijmegen) maakte mij eens attent op het bord; ze zei mij "heb je enig idee waarom het bord nu bij "uit"al weken 1 aangeeft? "Dit is omdat er laatst een TBS'er ontsnapt is (de 1 die uit was dus) en alle andere verloven zijn ingetrokken (de meer dan 110 thuis). Het bleek dus om de Pompekliniek te gaan een TBS instelling! Waar ze vast wel voetballen maar waarschijnlijk eerder met elkaars hoofd dan met een bal.
Sinds ik dat weet kijk ik toch met andere ogen naar dit "stadion". Zeker 's avonds laat, want ook al was de ontsnapte nog niet terecht, ik zag de kant van het bord met "uit" vorige week toch alweer met het getal 25 oplichten. Gelukkkig is de doelstelling van de stichting "bijdragen aan de veiligheid van de maatschappij".

Gelukkig is gistermiddag de ontsnapte TBS'er A. Cornelissen, die twee weken geleden verdween tijdens een begeleid uitstapje, in Breda opgepakt. De 43-jarige man, die in de Pompekliniek in Nijmegen zat, werd rond 17.00 uur in Breda herkend door een vrouwelijke kennis. Zij waarschuwde de politie, wat op zich niet zo'n heldhaftige daad is gezien het beloningsgeld van 20.000 euro dat zij in ontvangst zal nemen. Je kan het zien als een nieuw soort postcodeloterij; vermoordt of verkracht de TBS'er iemand in jouw buurt dan maak je kans op de hoofdprijs.

Geen opmerkingen: